בין כסה לעשור

התיישבתי לי בין הכסה לעשור וניסיתי להרהר על משמעותם של עשרת ימי תשובה. אבל מיד הציק לי חברי נועם (שם בדוי) ששאל: "מדוע התיישבת בין הכסה לעשור? האם לא יהיה לך נוח יותר לשבת על הכסה?"

חשבתי שהוא לועג לי וחיפשתי תשובה שנונה המתאימה לימי תשובה אלה, אבל כשהבטתי בעיניו הבנתי שהוא רציני. הסברתי לו ש"כסה" זה לא כסא ולא כס אלא פשוט שם אחר לראש השנה הנובע מכך שהירח מכוסה בראש השנה.
הודיתי שגם אני חשבתי הרבה שנים שמדובר בכס המלכות של ה' (כס-ה') עליו הוא יושב כדי לגזור את דיננו, אבל עם המצאת האינטרנט הבנתי הכל.

"הכל?" הוא שאל. נאלצתי להודות שלא לגמרי את הכל. למשל, עדיין לא הבנתי מדוע מוות נחשב לגזר דין עבור החוטאים. הרי בסופו של דבר כולנו נמות. גם הצדיקים הגדולים ביותר ימותו. אמנם יש האומרים שהם יגיעו לגן העדן, אבל זה כבר לא חלק מעשרת ימי תשובה בהם אנו מתפללים לא למות – תפילה שבסופו של דבר, במוקדם או במאוחר, דינה להיכשל.

"ובכל זאת אתה מנסה לחזור בתשובה שלמה" – ספק קבע ספק שאל נועם.
החלטתי לתת לו ליהנות מהספק ורק הנהנתי.
"נראה לך שההנהון הזה הוא תשובה?" – שאל נועם – ספק בכעס ספק בצחוק. אני כבר לא הייתי מסופק כל כך. החלטתי להעמיד אותו במקומו. אבל מכיוון שהוא כבר עמד, הזמנתי אותו לשבת (על כסא ולא על כסה) כדי שאוכל להעמיד אותו במקומו מאוחר יותר.

הסברתי לו שהנהון יכול להוות תשובה לשאלה שהתשובה עליה חיובית והוא יכול גם להוות סימן לאמפתיה, לפיזור דעת או לחוסר הבנה, אבל בכל מקרה הנהון לא יכול להוות חזרה בתשובה, כי התשובה עליה מדובר בין כסה לעשור שונה מאוד מהתשובות אותן אנו מחפשים לשאלות של החיים, היקום וכל השאר.

נועם הנהן (!) ואמר: "התשובה היא כמובן  42".
42?  למה הוא התכוון? הרצתי בראשי כמה גימטריות זריזות – מב, בם (בים בם בום?), ליב, ביל, אליא, אלוה!  42 = אלוה בגימטריה וזה מה שהוא רצה לומר!
לחצתי את ידו בהתרגשות ואמרתי לו שהוא כמובן צודק ואלוהים הוא התשובה.
הוא הסתכל עליי בתמיהה והסביר שכולם יודעים שהתשובה לשאלה הגדולה של החיים, היקום וכל השאר היא 42.

נאנחתי מעומק לבי. נועם כמובן צדק בנושא השאלה הגדולה, אבל נראה שמבלי משים הוא (ואולי גם דאגלס אדאמס) עלה על משהו באמת נכון. חייב להיות קשר בין "התשובה" המפורסמת לבין התשובה החשובה כל כך בעשרת הימים האלה!

התיישבתי לי שוב והרהרתי עמוקות בנושא. בחנתי את התשובה מכל היבטיה האפשריים. עיינתי בספרי "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" ובתנ"ך ולאחר מכן התחלתי לחפש את התשובה במקור המקורות – כלומר בגוגל. גוגל לא איכזב וסיפק 21,000,000 תשובות ב-0.53 שניות.

לא רק זאת, אלא גם חלק מהתוצאות כבר בעמוד הראשון התייחסו ממש לחזרהת בתשובה!

מיהרתי להגדרה של ויקיפדיה לנושא. תמיד אפשר לסמוך על ויקיפדיה בנושא תשובות. שם גיליתי כי " אדם שהיה מוחזק בדרך רעה ושב ממנה נקרא בעל תשובה" וכעת סוף סוף הבנתי את התשובה למה עליי לעשות כדי לחזור בתשובה שלמה: עליי לצאת לדרך רעה, להיות מוחזק בה זמן רב ואז לשוב ממנה.
לקחתי את מפתח המכונית ויצאתי לאיילון בשעת אחר הצהריים.

מוסר השכל: קל יחסית לחזור בתשובה אם יודעים מהי השאלה

שבת שלום!

והרשומה המומלצת היא – סיפורי אלף לילה ולילה – הכל אודות (חווה) הגברת ז'וטקלה  – בבלוג של uheyurhv

 

התמונה באדיבות pixabay

19 מחשבות על “בין כסה לעשור

    • תודה על התגובה.
      ראיתי, אבל התגובה נעלמה כמקובל בתפוז בחודש האחרון.
      היה לי ברור שאני רוצה לעבור לפלטפורמה גלובלית אמינה. התלבטתי בין וורדפרס ובלוגר. מה שהכריע את הכף היה שבבלוגר הרבה פעמים לא נשלחות הודעות למנויים.

  1. השאלה היא כמובן על כמה דרכים על אדם להלך, יש כמה תשובות: 42, וגם אלוהים, ואלוהים = אהבה, התשובה היא תמיד אהבה. גם בריאות לא תזיק. למען האמת היא הכרחית. אז חתימה טובה, וכל טוב, להתראות בהמשך הדרך. בינתיים אנחנו כאן חיים. תודה 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s