האגדה (והסיפור לשבת) על הפרח הגנרי

גרי (שם  בדוי) היה טיפוס גנרי. בילדותו הוא מעולם לא התבלט, אך דווקא משום כך נבחר תמיד  לייצג את כיתתו באירועים שונים, או – ליתר דיוק – להתלוות לאלה שנבחרו לייצג את הכיתה ולשמש להם רקע.

כך קרה שתמונתו של גרי הופיעה פעמים רבות בעיתונים והוא אפילו זכה להופיע בטלוויזיה מספר פעמים לא מבוטל, אך שמו מעולם לא הופיע בצמוד לתמונה. הוא תמיד היה אחת הדמויות ברקע.

גם בבגרותו המשיך גרי להיות אותו טיפוס גנרי. בצבא הוא כמובן שירת ביחידת המסתערבים – בשל כשרונו להיטמע בהמון (בלא הבדל דת, גזע או מין). הוא היה אחראי להצלחתם של כמה מהמבצעים היותר חשובים של יחידתו, אך כמובן שאף אחד לא שם לב לכך.

בשלב מסוים נמאס לגרי להיות גנרי כל כך. הוא התחיל לחפש דרכים להתבלט ולהותיר את חותמו בעולם.

כי מה הוא בסך הכל רצה? כמו כולם, הוא רצה להיות שונה. הוא רצה להופיע בעיתון ובטלוויזיה עם השם שלו מתנוסס לידו.

אז הוא כמובן ניסה להתקבל לתוכניות ריאליטי, אבל ללא הצלחה מרובה. אמנם הוא ידע לשיר, לרקוד, לבשל, לשרוד ולעצבן, אבל השופטים אף פעם לא זכרו אותו כשבחרו בכוכבים הגדולים.

מכיוון שכך גרי החליט ליצור לעצמו ייחוד – כדי שייזכרו אותו בכל מקום בו יהיה.

אבל מכיוון שהוא לא ידע כיצד ליצור לעצמו ייחוד, הוא הגה תוכנית משוכללת – כזו שתסקור את כל האפשרויות,לא תשאיר אף אבן במקומה (או על אבן אחרת) ותשתמש בכל הקלישאות האפשריות (במיוחד השחוקות שבהן) עד שתימצא הנוסחה המדויקת להשיג פרסום ותהילה.

או לפחות שמישהו יזכור אותו.

אחת הסיבות הברורות לדעתו של גרי לכך שאף אחד לא זכר אותו הייתה אפרוריות בגדיו. כל המלתחה שלו הייתה בצבעי שחור-לבן-אפור (עם קצת חום ובז' פה ושם).

גרי הניח שאם ילבש בגדים צבעוניים יותר הוא יצליח להותיר רושם. אבל באיזה צבע לבחור?

מכיוון שהיה לו קשה להחליט, גרי התחיל לנסות צבעים שונים. יום אחד הוא לבש רק אדום. ביום שאחריו צהוב. יום אחר כחול. לעיתים שילובי צבעים – אדום עם שחור, כחול עם לבן, אפילו גווני ירוק שונים.

אבל זה לא הספיק.

למרות הצבעוניות המרשימה, לא הצליח גרי להשאיר רושם יותר מהרגיל. הוא הצליח להופיע בטלוויזיה כמה פעמים, אבל תמיד זה היה בתור כתם צבע מטושטש ברקע.

הגיע הזמן לשלב השני: דוגמאות. במקום ללבוש צבע אחיד, גרי התחיל להתנסות בדוגמאות שונות: חולצה אדומה עם עיגול לבן, חולצה אדומה עם כתמים שחורים, חולצה כחולה עם אליפסות לבנות…

כמובן שזה לא שינה דבר.

הוא ניסה אביזרים – כמו למשל דגלון מעל לראשו שיאותת לכולם שכאן יש אדם שלא כדאי להתעלם ממנו – אבל זה היה פשוט טיפשי.

לכן הוא עבר לנסות להשאיר רושם על חושים אחרים מאשר חוש הראיה. ראשון בתור היה חוש הריח.

גרי הזליף על עצמו כל יום כמויות גדולות של בשמים בריחות שונים – כולם אמורים היה להשאיר רושם על המריחים אותם. גם הריחות המתוקים וגם הריחות המסריחים.

הוא באמת הצליח ליצור רושם – אבל בעיקר על חרקים ולא על בני אדם.

גרי הגיע למסקנה שאולי הוא לא פעל בסביבה הנכונה. הוא התחיל לנסות סביבות שונות לצבעים, הדוגמאות והריחות שלו. הוא ניסה אותם במדבר, בעמק, על החוף ובהרים גבוהים ונמוכים.

אך למרבה הצער נראה שדבר לא עזר. גרי נשאר אותו בחור גנרי שאף אחד לא זכר.

ובעצם , גרי כל כך נשכח מהלבבות שרק שלוש שנים אחרי שהוא נראה לאחרונה התחילו מכריו וקרובי משפחתו לתהות היכן הוא בעצם. אחרי חצי שנה נוספת בה גרי לא יצר קשר עם אף אחד ממכריו או קרובי משפחתו, החלו החיפושים אחריו.

גרי לא נמצא מעולם. אבל בכל מקום בו היה נמצאו פרחים שהיו בדיוק בצבע, בריח ובדוגמא שבהם השתמש באותו מקום.

מוסר השכל: פרחים הם לפעמים געגועים לאגדה מתאימה.

שבת שלום!

והרשומה המומלצת היא – יומן מסע – בבלוג של arik benedek chaviv

24 תגובות על ״האגדה (והסיפור לשבת) על הפרח הגנרי״

  1. זה מזכיר לי שכשפרסמתי בבלוג הקודם שלי בתפוז תמונות של פרחים צהובים מאלסקה, עננת בשלב מסוים אמרה שמדובר על ״עוד פרח צהוב מורכב״ בלי אפילו לנסות לזהות על מי מדובר כי יש כל כך הרבה כאלו…

  2. גרי הגנרי הוא דוגמת חיקוי ל- 008 גיא אג"ח, וכל כך למה? כי היכולת להיטמע בהמון, כך קראתי באחד מספרי הריגול שאני קורא מדי פעם, היא תכונה חיונית ביותר. דמות נוספת היא זליג של וודי אלן, שכזיקית נטמע בכל סביבה.
    ביום שלישי נסיתי להסביר לתלמידים בגיל ההתבגרות, בתרבות פוסטמודרנית, בה הביטוי העצמי, הייחודיות הינה חזות הכל [ רשתות חברתיות, אינסטגרם, טלגרם, וכו' ] את מהות התפיסה הקלאסית היוונית והעברית את המציאות, את היות היחיד חלק ממערכת גדולה ממנו, וחובתו לא לחרוג ממנה. כלומר, להיות גרי הגנרי, ורק על רקע זה אפשר להבין את החידוש הענק ב"אדיפוס המלך" של סופוקלס והרלוונטיות של המחזה עד היום.

    1. זליג היה מוצלח בלא להתפרסם… גיא וגרי רוצים מאוד להתפרסם.
      אני חושב שבני אדם תמיד רוצים להתבלט. בשנים האחרונות יש יותר אפשרויות לכך.

      תודה וסוף שבוע נעים

      1. אני קורא ספר נפלא של תומר פרסיקו "אדם בצלם אלוהים" שבפרק הראשון מסביר בפירוט רב את ההבדל בין התקופה הקלאסית [ מהאה העשירית לפניה"ס ] אחר כך הוא מסביר את המהפך הפאוליני [ שאול התרסי הוא פאולוס – העברת האחריות לאדם על עצמו , הגילוי האישי, כי אלוהים פנימי] עד המצאה העשירית לספירה בערך, עת חז"לנו התחילו להבין את העומק הפאוליני של האמונה, היחיד. מה שקורה היום בשיא הפוסטמודרניזם – היחיד הוא העיקר, עולם ומלואו ואין בלתו.

        1. בהחלט נשמע מעניין ואני מסכים שזאת התפיסה הרווחת היום (לפחות במדינות דמוקרטיות). השאלה מה אנשים הרגישו בעבר לגבי זה…

          תודה ושבת נעימה

  3. כן, זו שאיפה עיקרית בדורנו, להתפרסם.
    להיות "סלב".

    נדמה לי, שבעיני חלקים מסוימים באוכלוסיה, "להיות סלב" זו הדרגה העליונה שאליה יכול אדם להגיע.
    ומה צריך כדי להיות "סלב"?
    אה, זה נורא פשוט: להופיע בטלוויזיה!
    נכון הוא, שלאחרונה יש שינויים וחידושים גם בזירה הזו. אפשר להיות סלב גם מהופעה ב"טיק טוק", ב"אינסטגרם", וכו'.
    ועדיין, אין כמו הופעה טובה בטלוויזיה, רצוי בשעות השיא, כדי להגשים את תופעת הסלב.

    דוגמה חדשה וטריה, שרק ממחישה את עוצמת העניין – השופטת בדימוס אתי כרייף.
    בתחילה היא התראיינה ב"עובדה". תוך יום-יומיים היא חוקתה ב"ארץ נהדרת". וזהו – היא כבר הפכה ל"סלב".
    במהלך מתוזמר ומתוזמן – היא מיד צולמה אח"כ כשהיא מתפקדת ל"ליכוד".
    הצעד הבא? היא כבר הוזמנה ל"השקה" – ופורסם שקיבלה על הגעתה 10,000 שקלים.
    בהשקה היא צולמה (כמובן) ואף התראיינה (כמובן שכמובן) – מה שסיפק חומר לחיקוי נוסף ב"ארץ נהדרת".
    מכאן הדרך כבר היתה סלולה להופעה ביום שישי בערב, אצל "אופירה וברקו". שם, הקפידה אתי כרייף לדבר על עצמה בגוף שלישי…

    עכשיו, נשאלת השאלה: מדוע נותנים למופקרת העבריינית הזו במה כדי שתוכל לחזור ולשטוח את טענותיה השקריות?
    כי מבחינת התקשורת "צהוב" זה רייטינג – ורייטינג זה הדלק שמניע את כל התעשייה התקשורתית.
    אפילו מי שמתנגד לכל מילה שקרית שיוצאת מפיה של השופטת בדימוס, כמוני – בכל זאת צופה בה. אין מפלָט.
    אז מה לנו כי נלין על גרי? בס"ה, בתוך עמו הוא חי…

    1. אני חושש שהשאיפה להתפרסם הייתה משותפת להרבה בני אדם במשך הרבה שנים. חלק מהאנשים שהפכו לסופרים, ציירים, מדענים, פוליטיקאים, שחקנים ועוד מקצועות עשו זאת גם מתוך שאיפה להתפרסם .
      בעידן שלנו בהחלט קל יותר להתפרסם ולא צריך להיות מוכשר במיוחד בשביל זה – או אולי בעצם צריך כשרונות אחרים מאלה שנדרשו לפני כמה שנים.

      אני כמעט לא צופה בטלוויזיה וכל הצהוב הזה לא מעניין אותי… לעיתים אני רואה ארץ נהדרת ולעיתים אני לא מזהה את מי הם מחקים או שאני יודע מי זה אמור להיות אבל אין לי מושג כמה זה קרוב למקור.

      אתה כמובן צודק לגבי הרייטינג.

      תודה ושבת נעימה לך

  4. רציתי לומר שהתגובה הראשונית שלי לסיפור היתה בדיוק כמו של עדה – של כמה עצוב ששמים לב למישהו רק כשהוא חסר. ואז קראתי את תגובתו של קוץ וזה לקח אותי לכיוון אחר לגמרי. כי מילא שכל אחד הוא באמת יחיד ומיוחד ואין סיבה להיות גנרי…..אבל האם באמת חובה להתפרסם לשם כך? לדעתי לא

    1. גם אני לא חושב שחייבים להתפרסם אבל אני חושב שזאת שאיפה המשותפת להרבה בני אדם. אני יכול לומר שאני כותב בבלוג כדי להתפרסם… (לא, זה לא עובד בכלל)
      תודה ושבת נעימה

  5. וואי נתת לי רעיון עכשיו (שוב 🙃) לשרביט החם. "למה אתם כותבים בלוג?" לכל אחד מאיתנו יש סיבות אחרות, ואולי גם לכל אחד מאיתנו הסיבות והמטרות משתנות עם הזמן….
    מה לא עובד? אתה לא מתפרסם בזכות הבלוג?

    1. אני לא בטוח שאני יכול לענות כבר על השאלה "למה אני כותב בלוג"…
      לפי הסטטיסטיקות (שלדעתי לא אמינות) רק בודדים קוראים בבלוג שלי ואני קצת מאוכזב מזה.

      תודה שוב

  6. באמת לא יודעת איך להרחיב את מעגל הקוראים שלך. אם פרפרים אינה מספיקה כפלטפורמה, חשבת לעשות כמו עדה ולשים קישור בפייסבוק לפוסטים שלך?

    1. אני שם קישור בפייסבוק בדרך כלל… תודה
      כבר הפסיק להיות אכפת לי כמה קוראים. יש לי קהל קוראים קטן אך איכותי 😉

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: