אליעזר והגזר (סיפור לשבת)

אחר צהרים נעים אחד קרא סבא אליעזר (שם בדוי) לחמשת נכדיו שהיו פזורים ברחבי הבית (כלומר – מול המחשב, ה-WII והטלביזיה) ושאל אותם: "מי רוצה רוצה לשמוע מעשה בגזר"?

הילדים לא מיהרו לעזוב את עיסוקיהם ובודאי לא התלהבו לשמוע סיפור (אפילו מפי סבם האהוב) אבל אז סבא הוסיף כממתיק סוד: "זרע אותו בגן הירק סבא אליעזר!"

המשפט הזה כבר עורר עניין מסוים ועדן (שם בדוי) צעיר הנכדים שאל: "סבא, מה זה גן הירק?"

סבא צחק וענה: "חששתי שתשאל מה זה גזר… גן הירק הוא (או היא) גינה בה מגדלים ירקות.  כשהייתי צעיר לי ולסבתא אלישבע (שם בדוי) היה גן ירק נחמד ליד הבית ושם היינו מגדלים מלפפונים, עגבניות וגזר. אלה היו ימים!"

דן (גם כן שם בדוי – ומעתה אנא הניחו שכל השמות בסיפור בדויים גם בלי שאציין זאת) , הנכד האמצעי שאל: "למה גידלתם ירקות בגן? לא היה לכם סופרמרקט? "

לשאלה צפויה זאת סבא שמח לענות: "לא רק שלא היה סופרמרקט, אלא גם היה מחסור כללי בירקות בגלל הצנע לכן כמעט כל משפחה השתדלה לגדל מזון בעצמה. אבל לא על הצנע אני רוצה לספר אלא על הגזר! גזר, גזר, גזר גזר, גזר – אין כמוהו גזר!"

הילדים כעת כבר באמת התעניינו בסיפור והתקבצו סביב סבא מוכנים לשמוע סיפור מרתק.

סבא, כהרגלו, לא אכזב: " פעם באתי אל גן הירק. אחת ושתיים פשטתי ידיים ומשכתי בגזר. כבר הזכרתי שאין כמוהו גזר? משכתי ימינה, משכתי שמאלה – ולא זז הגזר!"

יובל, הנכד הבכור שיסע את סיפורו של סבא ושאל: " לא היית צריך סולם כדי לקטוף את הגזר מהעץ?"

סבא היה המום לרגע מעצם השאלה אבל הוא התעשת וענה: "לא יובל, גזר לא צומח על העץ. הוא צומח מתחת לאדמה. הוא למעשה שורש מעובה."

סבא לא צפה את התגובה לדבריו… קריאות "איחס" "איזה גועל!"  "הוא מכוסה באדמה"? עלו מכל עבר. נראה היה שהנכדים לא יסכימו לאכול יותר גזר לעולם. (האם הם הסכימו לאכול גזר קודם לכן? אני לא בטוח)

סבא הזדרז להמשיך בסיפור בתקווה שהילדים ישכחו את הפרטים  המלוכלכים (בבוץ): "קראתי לסבתא אלישבע (שאז עוד לא הייתה עוד סבתא) לעזרתי. היא גם פשטה ידיים ומשכה יחד איתי בגזר. משכנו ימינה, משכנו שמאלה – ולא זז הגזר!"

"ואיפה הייתה אמא?" שאל עדן.

"אני שמח ששאלת!" – קרא סבא –  "אמך אביגיל רצה לעזור לנו. גם היא פשטה ידיים ושלושתנו משכנו בגזר. משכנו ימינה, משכנו שמאלה – ולא זז הגזר."

"זה היה באמת גזר שאין כמוהו!" – קרא עומר – "אז  מה עשיתם? הלכתם לחנות לקנות גזר? או שמא הייתה אז שביתת חקלאים ולכן לא היה גזר בחנויות?"

"בכלל לא היו אז חנויות!" – ענה לו דן – "סבא כבר אמר שלא היה סופרמרקט ולא היה אוכל!"

"חנויות היו" – אמר סבא – "אבל אנחנו רצינו את הגזר שלנו! למזלנו הבהב הכלב בדיוק הגיע לעזור. הוא פשט רגליים ו…" סבא עצר באמצע המשפט כשראה את מבטי חוסר האמון על פני הילדים. "אתם צריכים להבין שהבהב היה כלב נהדר. הוא היה מאולף ותמיד רצה לעזור ו…"

"אבל סבא" – עצר אותו איתי – "אין לנו בעיה עם כלב שרוצה לעזור. זה רק מוזר שקראת לו הבהב!"

סבא אליעזר נאלץ להסכים שהשם היה לא משהו אבל העדיף לא לתרץ תירוצים. הוא כבר רצה לסיים את הסיפור.

"הגזר כמובן לא זז.משכנו ימינה ושמאלה – וכלום. ואז הגיע מיאו החתול. כן, אני יודע – השם לא משהו, אבל ככה קראנו לו. הוא גם רצה לעזור והוא…"

"סבא! זה כבר מוגזם! אתה בטח ממציא!" קראו כל הנכדים יחד ועומר הוסיף:"נראה לי שבאמת לא היה כמוהו גזר! אפילו הוא לא היה!"

סבא קצת נעלב.אמנם הסיפור היה בדוי ברובו, אבל הוא היה מבוסס על סיפור אמיתי. באמת הייתה לו גינת ירק ובאמת הוא גידל בה גזר.

הוא משך בכתפיו ואמר: "אם אתם לא רוצים לשמוע את סוף הסיפור,אין לי בעיה. אבל תדעו לכם שהיה גזר שאין כמוהו ונאבקנו איתו זמן רב. כעת לכו לשחק."

הנכדים הבינו שהם חצו את הגבול וניסו לשכנע את סבא לסיים את הסיפור. זה לא היה קשה.

"אז איפה הייתי? כן,מיאו החתול גם ניסה לעזור. משכנו ימינה, משכנו שמאלה – ולא זז הגזר."

"ואז קראתם לפועל תאילנדי שיעזור?" שאל איתי.

"מה פתאום? אף אחד לא שמע אז על תאילנד! האמנו אז בעבודה עברית (או ערבית) או להיעזר בחיות מחמד! בקיצור… כן, אז הגיע עכבר אפור השכם לעזור לנו ו…"

"ויצא הגזר?" שאל עדן בשמחה.

"לא בדיוק…" – ענה סבא" – "החתול עזב את הגזר ורץ אחרי העכבר. הבהב חשב שזה הזמן לשחק והתחיל לרדוף אחרי החתול. אביגיל ניסתה להפריד ביניהם וסבתא קראה לה שלא תלכלך את השמלה ואני נשארתי לבד עם הגזר.

ואז פתאום הבנתי! למשוך ימינה ושמאלה לא היה הגיוני!  משכתי כלפי מעלה – ויצא הגזר!"

מוסר השכל: סוף מעשיה במחשבה תחילה

שבת שלום!

והרשומה המומלצת היא – קצרצר על הזקן הרוכב על כתפי – בבלוג של מרית ג"ץ בן ישראל

43 תגובות על ״אליעזר והגזר (סיפור לשבת)״

        1. חחחחח ושוב גרמת והעלת חיוך – הכי טוב!
          ולגבי הסיפור… לפני מספר שנים גיליתי שהמקור לסיפור הוא סיפור של טולסטוי. כן, כן, ההוא. שכתב את " הלפת הענקית" ותורגמה לעברית על ידי יהודה אטלס. גם טולסטוי נשען על מעשיה עתיקה. ליווין קיפניס עשה לו התאמה לארץ ישראל והפך את זה לאליעזר והגזר.
          ועל זה ניתן לכתוב רשומה – גילגולו של סיפור ( או של גזר))))
          שבת מלאה בחיוך וטוב

          1. אכן מעניין. מישהו כתב לי שזה במקור על צנון. ייתכן שהלפת הפכה לצנון בתרגומים.
            תודה ושבת מצויינת לך

  1. השאלה האמיתית היא מה סבתא אביגיל בישלה מהגזר, או שזה הסיפור של שבוע הבא?

          1. זה מזכיר לי שבזמנו כשהייתי ילדה סבתא שלי היתה מכינה בורשט וזה תמיד נראה לי מוזר וסירבתי לטעום, ודווקא כיום הייתי שמחה לטעום אבל היא כבר לא מבשלת יותר בגלל האלצהיימר…

  2. פעם, מזמן, אפילו אני הייתי תלמיד בבי"ס יסודי. קורה לרוב הילדים.
    באותם ימים רחוקים היו ממש שיעורי חקלאות, אני חושב במסגרת שיעורי "טבע".
    ובאמת, בביה"ס היתה גם גינה קטנה, שהילדים היו עובדים בה.

    אבל הסיפור, כמו סיפורו של הסבא, לא נגמר כאן.
    כי מדי פעם, נניח פעם בחודש, היו מסיעים אותנו באוטובוס לחווה חקלאית של ממש, איפה שהוא ליד כפר שלם בדרום ת"א.
    נהגנו לעבוד שם, בחווה, מספר שעות.
    אם אני זוכר נכון, זה היה משהו שנמשך יום לימודים שלם.
    ומדי פעם, כשהיתה תוצרת, נהגו לחלק לנו תוצרת חקלאית הביתה.
    גזרים, צנוניות, כאלו.

    והגזר שקיבלנו שם, טרי ורענן, שממש נמשך כרגע מהאדמה – הגזר הזה זכור לי כגזר הכי טעים שאכלתי מעודי.
    גזר קטן, לא מעובה ועצי כמו שקונים היום בסופר, לא הניחו לו להגיע למימדי ענק – וממש מתוק וטעים.

    לפני מספר שנים התחשק לי גזר כזה.
    חיפשתי במקומות שונים, כולל בחנויות של תוצרת אורגנית (במחיר יקר פחד, כמובן…).
    התברר שיש!
    יש גזרים קטנים וטריים (יחסית) – ולא גזרי מפלצת.
    יש גזרים בשלל צבעים, לא רק כתום: גם לבן, גם שחור, גם סגול. ניסיתי גם אותם.

    רק מה אין?
    אין את הטעם של פעם.
    פשוט אין.

    1. אני כנראה צעיר ממך אבל גם אני זוכר שפעם לירקות היה טעם טוב יותר – בעיקר למלפפונים ולעגבניות. אני גם זוכר שלפני פחות שנים לעגבניות שרי היה טעם טוב…
      הירקות היחידים שאני גידלתי באופן אישי היו עגבניות באדנית, אבל הם הגיעו מזרעים של עגבניות מתועשות אז הטעם שלהן היה גם לא משהו.

      תודה וסוף שבוע נעים!

      1. אם אתה מחפש עגבניות טעימות, חפש את עגבניות מגי.
        לטעמי האישי הן מצוינות. אמנם יקרות, באריזות ארוזות מראש (אי אפשר לבחור כל עגבניה בנפרד) – אבל טעימות.
        הנה, בקישור המצורף:

        https://tastymaggie.co.il/

        שבת שלום!

        1. לא הבנתי אם זאת פרסומת או תגובה תמימה… בכל מקרה לא ראיתי עגבניות כאלה במקומות בהם אני קונה.
          שבת שלום גם לך

        2. ראיתי היום את העגבניות האלה בסופר ואני מבין שזאת פרסומת. אמחק את התגובה בקרוב אם לא אראה שזאת לא פרסומת

          1. לא, זו לא פרסומת. זה משהו שאני כתבתי, ובטעות נשמט הכינוי שלי – ולכן זה "משתמש אנונימי".
            אגב, אם ראית את העגבניות האלה בסופר – למה לא קנית כדי לנסות פעם אחת?
            אפילו אם חשבת שזו פרסומת?
            ההימור לא גבוה מדי, בס"ה כעשרים שקלים. לא הסתקרנת?
            שבת שלום!

            1. תודה על ההזדהות וסליחה על החשד בכשרים.
              קניתי עגבניות שרי – זה מה שבני משפחתי אוהבים בחודשים האחרונים. אולי פעם אנסה את אלה

    1. שמח לשמוע שהם אוהבים את השיר ואוהבים גזר. הייתה תקופה שהילדים שלי אהבו גזר, אבל זה היה בזכות באגס באני 🙂

      תוהה וסוף שבוע נעים

  3. אהבתי את הטוויסט בסוף, השונה מהסיפור המקורי.
    כשזהייתי בגן חובה הייתה לנו גינת ירק שזרענו והשקנו בהדרכת הגננת. ולאחר זמן מה לא היה לי כבר יותר סבלנות להמתין לתוצאה הסופית. אז בשקט בשקט, כשהגננת לא הייתה בסביבה, ניסיתי לעקור גידולים שונים ונשארתי עם העלווה ביד והשורשים נותרו באדמה… מלבד הגזר. רק לא ידעתי אז כשטמנתי אותו חזרה באדמה, שהוא כבר לא יגדל ויירקב.
    כשהייתי תינוק מספרים שכשראיתי גזר הייתי רועד וצועק בהתרגשות "גז'ר". גם כיום אני אוהב גזר מטוגן (צימעס).
    אגב בספרות הילדים העולמית, המעשה הזה הוא עם צנון. אני משער שזה משום שבתרגום לעברית, גזר מתחרז עם אליעזר. אבל אפשר היה למשל לספר את הסיפור על צנון וסבא אמנון 🙂

    1. לא ידעתי שמקור הסיפור לא ישראלי ושייך לצנון… מעניין.
      אני לא גידלתי ירקות לא בגן, לא בבית הספר ולא באוניברסיטה… קצת חבל. אבל לפחות למדתי "כלכלת בית" – חבל שהיום לא מלמדים.

      תודה וסוף שבוע נעים

    2. אתה בטוח שזה על צנון במקור?
      אני הבנתי שהמקור הוא על לפת.
      גם מצאתי את השיר על הלפת
      לפני קרוב לשנתיים בספר של לוין קיפניס.

  4. הגזרים במקור היו בכל הצבעים והגיעו מאירן ואפגניסטן של היום למרות שידוע על גזרים גם בסין והיו גזרים שצמחו כצמחי בר באמריקה. הגזרים שאנחנו מכירים כיום, הכתומים נוצרו בהכלאות בהולנד עבור כס המלכות שהצבע שלו היה כתום ובהדרגה תפסו את מקום רוב הגזרים העולמיים.

      1. אני חושבת שכיום יש אופנה להחזיר את הגזרים בצבעים שונים (כולל סגול, אדום, לבן וצהוב) למרות שהם יקרים יותר מאלו הכתומים ה״רגילים״.
        יש גם פרסניפ שנראה כמו גזר לבן אבל הוא לא גזר.

  5. חחח
    לא אלאה אותך בפרשנויות המיניות האינסופיות הקשורות לסיפור האומלל הזה. רק אציין בענוות רוח, שחיות בספרות תמיד מייצגות תכונות אנושיות "טבעיות", ואז מעניין לדעת מה מיצגים הבהב ומיאו והעכבר האפור באודיסיאת הגזר.

    1. מעולם לא חשבתי ולא שמעתי על פרשנויות מיניות לסיפור התמים הזה (לדעתי) מעניין על מה בני אדם מסוגלים לחשוב

      תודה ושבת נעימה

      1. גם כיפה אדומה הוא בעצם אזהרה מגברים זרים שפונים לנשים תמימות ברחובות מבודדים…

      2. חחח, יש ענף בחקר הספרות שעוסק בסבוליקה על סוגיה השונים. [בין היתר, סמבוליקה מינית בשירי ילדים]. לידיעתך, יונתן הקטן כנראה "נאנס" גבר או לאיבר מין זכרי.. אל תרביץ לשליח.על העץ, כי חור גדול במכנסיו, ועץ הוא סמל ל…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: