סיפור חכמות לשבת שלפני פסח

מעשה ברבנית רחל והרבנית שרה והרבנית רבקה והרבנית חסיה והרבנית כרוביה והרבנית מושית והרבנית רינה שהיו מסובות בבית קפה בבני ברק ודנו בהתקדמות ההכנות לפסח בכלל ולליל הסדר בפרט.

אמרה הרבנית רחל: "אצלי בבית כבר הכל כשר לפסח פרט למטבח ולשירותים"

אמרה הרבנית שרה: "אצלי בבית אפילו השירותים כבר כשרים לפסח – נשאר לי רק להכשיר את המטבח"

אמרה הרבנית רבקה: "אצלי בבית גם רוב המטבח כשר לפסח פרט לשולחן האוכל, המקרר, התנור והשיש עליהם אנו עדיין מכינים ואוכלים חמץ"

אמרה הרבנית חסיה: "ואצלי בבית כל המטבח כשר פרט לשולחן האוכל – עד לליל הסדר נאכל רק פיצות כך שאין לנו צורך להשתמש בתנור, במקרר או בשיש"

שאלה לה הרבנית כרוביה: "אבל היכן את אופה את הפיצות אם אינך משתמשת בתנור?"

הסתכלו עליה כל הרבניות בפליאה והרבנית חסיה אמרה: "ברור שאינני אופה את הפיצות אלא קונה אותן!"

מלמלה הרבנית כרוביה כאילו לעצמה: "אבל חשבתי שאת כזאת טבחית טובה וכל האוכל בביתך הוא תמיד מעשה ידייך להתפאר…"

קפצה הרבנית מושית להגנתה של הרבנית חסיה ואמרה: "בטוחני שכבוד הרבנית חסיה היא טבחית מצוינת (כמעט כמוני) אבל מובן לכולנו כי לקראת פסח הבעל"ט אין אפשרות לאפות פיצות בבית!"

נחלצה גם הרבנית רינה להגנתה של הרבנית חסיה והוסיפה: "ואין לי כל ספק בדבר שהפיצות העולות על שולחנה של הרבנית חסיה (בלי לגעת ברצפה או בכל חלק אחר בבית) הוכשרו בכשרות המהודרת ביותר המקובלת על בעלי רבי שמעון ומאושרת על ידו"

חייכה הרבנית חסיה במבוכה וגם הסמיקה קלות, אבל לפני שהספיקה לפתוח את פיה הטילה הרבנית כרוביה פצצה לחלל בית הקפה.

רגע לפני שכל היושבות בבית הקפה נפוצו לכל עבר בבהלה העירה הרבנית רחל את תשומת ליבו של הבלוגר וביקשה ממנו להשלים את המשפט לפני הגעת כוחות ההצלה.

חייכה הרבנית חסיה במבוכה וגם הסמיקה קלות, אבל לפני שהספיקה לפתוח את פיה הטילה הרבנית כרוביה פצצה לחלל בית הקפה באומרה: "אצלנו בבית אני אופה את הפיצות במו ידיי עד לליל הסדר ממש וכל המסובים בסדר גומרים עליהן את ההלל"

אמרה הרבנית רחל: "אינני מאמינה למשמע אוזניי. את מגישה פיצות בסדר?".
קראה הרבנית שרה בהתרגשות: "הסיפור הזה הוא כנראה אגדה ולא הגדה!"

אמרה הרבנית רינה: "הירגעו נא בבקשה. ודאי יש הסבר הגיוני למשפט התמוה הזה."

שאלה הרבנית רבקה: "כמו למשל שכולנו לא רחצנו את האוזניים? אבל ברור שרחצנו אותן במסגרת הכשרת הגוף לפסח – כנאמר: 'לא ימצא לכן חמץ בכל אוזניכן!"

שאלה הרבנית חסיה: "איפה זה נאמר? אני לא זוכרת פסוק שכזה."
ענתה לה הרבנית רבקה בשאלה: "איך את לא זוכרת? הפסוק נאמר אך לפני שניות ספורות פה!"

קטעה הרבנית כרוביה את השיחה לפני שהיא תדרדר למהלומות ואמרה: "מכובדותיי, תנו לי להסביר. ההתרגשות שלכן מובנת כי ודאי אתן חושבות על כך שפיצה הינה חמץ. אבל את הפיצות שלי אני מכינה מקמח תופח כשר לפסח בהכשר מהודר אותו קיבלתי לסקירה תמורת אזכורו בבלוג"

נשמו הרבניות לרווחה אבל לאחר רגע קצר התחילו שוב לתמוה על כל הפרשה.

אמרה הרבנית מושית: "לא ידעתי שיש לך בלוג…"
הוסיפה הרבנית רינה: "ואיך את יודעת שההכשר של הקמח מהודר מספיק?"

ענתה הרבנית כרוביה: "נכון הדבר שאין לי בלוג משלי, אך אני מתארחת מספיק פעמים בבלוג הזה, כך שאני רואה בו את הבלוג שלי במידה מסוימת. ולגבי הכשרות – בדף שקיבלתי יחד עם הקמח היה כתוב בבירור שיש לו כשרות מהודרת ועל כן נכון הדבר!"
הסכימה איתה הרבנית רחל ואמרה: "ידוע לכולן כי כל מה שנכתב בפרסומות המתלוות למוצרים לסקירה נכון הוא בחזקת תורה למשה מסיני ואין להרהר בדבר"

הנהנו כל הרבניות בהסכמה אבל באמצע ההנהון שאלה הרבנית רחל: "האם את מגישה ארוחה חלבית בליל הסדר?   זה גובל בחילול השם!"
נבהלה הרבנית כרוביה ואמרה: "מאין עלה לך הרעיון המוזר הזה? ברור שאני מגישה ארוחה בשרית!"
אמרה הרבנית רחל: "אבל פיצה היא חלבית! אינני  מאמינה כי את מערבת בשר וחלב בארוחה!"
חייכה הרבנית כרוביה והרגיעה את חברותיה: "על הפיצות הכשרות לפסח שלי אני מפזרת גבינה צהובה פרווה שכולה סויה"

שאלה הרבנית רבקה בפקפוק: "וזה טעים?"
ענתה הרבנית כרוביה: "ברור שזה טעים! זה כתוב בפרסומת שקיבלתי יחד עם גבינת הסויה לסקירה!"

מוסר השכל:  אין מוצר טוב יותר ממוצר שהתקבל לסקירה

 וקושיה למתקדמים: למה קמח לבן הוא חמץ גם אם לא תפח אבל ניתן לאפות מאכלים כשרים לפסח מקמח תופח כשר לפסח?

שבת שלום וכמעט חג שמח!

והרשומה המומלצת היא – אטלנטה – חלק ראשון – בבלוג של adiad

32 תגובות על ״סיפור חכמות לשבת שלפני פסח״

  1. הכל מתחיל ומסתיים בכסף : ) הצמח נשאר אותו צמח, הייצור ממנו עדין משאיר אותו אותו צמח.
    הכי חשוב שלמרות המתרחש מסביב תגיע רגיעה ויהיה חג שמח.

  2. תודה על ההפניה לבלוג שלי – ואני מניחה שיכול להיות שהקמח הכשר לפסח הוא ללא גלוטן ולכן הוא מתאים לכל השנה גם לדתיים.

  3. חביב ביותר. כל כך אופיינית התחרות בין החכמות הצדיקות לגבי מי מוכנה יותר לפסח…
    לגבי הקמח התופח לפסח – ברור שהוא עשוי מקמח מצות (שהוא בעצם מצות שנטחנו בחזרה לקמח ולכן אין חשש לחמץ) או מקמח תפוחי אדמה, שהוא כשר למהדרין לפסח כמובן, בתוספת חומרי התפחה מלאכותיים….
    אבל זה כל כך בלוף כל העניין הזה – לחמניות כשרות לפסח, נו באמת. הרי כל עניין החמץ אמור להיות סמלי – לא היה זמן להתפיח. אז גם את זה עוקפים עכשיו, כמו שעון שבת ועוד פטנטים אחרים. ראבק, או שתשמרו על כשרות פסח או שלא. מה הפטנטנים האלה?
    חג שמח מראש מוטי

    1. כולנו מתחרים כל הזמן…
      יש ךנו הרבה דרכים "לרמות את אלוהים" כמו שהזכרת. אבל מצד שני מאוד מחמירים בהרבה דברים אחרים כמו הלכות כשרות.

      תודה, סוף שבוע נעים וחג שמח גם לך

  4. קמח חיטה רגיל הוא דווקא כן כשר לפסח, אם צורכים אותו במצבו הגולמי או שלא נותנים לו לתפוח. הקטע שאף אחד לא אוכל קמח גולמי ומטעמי זהירות, שחלילה לא ליצור קמצוץ של חמץ אחרי הרטבה, הוא נחשב לא כשר. זה משהו ששאלתי פעם וחיפשתי מה הסיבה. מאותה סיבה אגב אסור לאכול ביצה שיש בה קצת דם, למרות שברור לכולם שזה ממש לא אפרוח.
    ועכשיו ההסבר להמונים שקראתי בצוהר: קמח כשר לפסח זה קמח שעשוי בחיטה שנטחנה בשלמותה, בלי הפרדת הגרעין מהסובין, ולכן לא היה צורך בהרטבת החיטה לפני הטחינה.
    זה נראה לי חרטא. הרי כל מי שראה חיטה בימיו, יודע שבלי להעביר עליה וויש רציני, היא תכיל הרבה מאוד תולעים קטנטנות בשלל צבעים. והרי חרדים נחרדים מכל חיה שלא קיבלה הכשר מחז"ל, ולכן לא הגיוני שהם יצרכו חיטה שלא נשטפה ורוססה בשלל קוטלי חרקים\חיידקים למינהם.
    (המגיבה היתה תלמידה מתמידה בשיעורי גמרא פרטיים באחד מקיבוצי הארץ 😉)

    1. ההסבר לכאורה הגיוני, אבל ההגיון עקום… האיסור מהתורה בפסח הוא לאכול בצק ש"החמיץ" כלומר תפח. אם קמח קצת נרטב הוא לא באמת תופח. מצד שני פיתות דרוזיות לא תופחות אבל הן חמץ ואילו לחמניות פסח הן כשרות….
      לגבי הדם בביצה – זה לא אפרוח, מצד שני אפרוח מותר לאכול! (כמובן רק בתנאי שנשחט כהלכה… כי אנחנו מאוד הומניים. או לא הגיוניים).
      לגבי ההסבר להמונים אני גם מסכים שהוא חרטא כי מה שהם מתארים זה מה שנקרא "קמח מלא" שכידוע הוא גם יכול לתפוח וכידוע רוב המצות לא עשויות מקמח מלא.
      בקיצור… הבה נתפלפל.

      תודה וסוף שבוע נעים 🙂

      1. פיתות דרוזיות אמורות להיות כשרות אם הן לא תפחו או נעשו לאחר זמן קצוב. אם הן לא כשרות, זה רק כי לא יהודי הכין את הלחם. ברור שקמח הוא כשר, הרי המצה לא עשויה מקמח מצה, נכון? היא עשויה מחומר גלם, והחומר הזה הוא קמח חיטה שפשוט לא תפח.
        אכן מותר לאכול אפרוח שנשחט והוכשר כהלכה (ואפילו מותר לשלם לגוי שעובר על חוק צער בעלי חיים כדי שיכין לך את השטריימל!), אבל יש איסור לאכול דם. למה? ככה. כל הסבר הגיוני לא יהיה הגיוני ולכן רק מי שבאמת מאמין באלוהים מציית מתוך עקרון "נעשה ונשמע"

        1. לך ולי זה הגיוני, אבל לרוב האנשים פיתה דרוזית וקמח הם חמץ גמור… אני לא יודע אם זה בגלל שאני לא מאמין או להיפך…

          תודה שוב

  5. מוצרים נהדרים. סיפור מעניין מאוד. הקושיה היא למתקדמים באמת. אני לא יודע מה התשובה. לילה טוב, שבת שלום, וחג פסח שמח 🙂

    1. אני יודע מה התשובה אבל לא חושב שהיא הגיונית… התשובה היא שחמץ יכול להיווצר רק מקמח דגן ולא מקמח תפוחי אדמה או תיר.

      תודה וסוף שבוע נעים

  6. מסתבר שהרבניות אינן נופלות מבעליהן בפילפ(ו)לים, רק שהן ממלאות אותם טוב יותר מהם (ויש אפילו אחת חורגת שממלאה במקומם עלי כרוב והשניה מגלגלת בחסה) 😀
    באיחולי פסח שמח וכשר והיזהר בל לתבל את המזון בחומץ.

  7. אמרו לי, ברגע שתופח, לא כשר, גם אם מכוסמין עשוי הקמח, או מקטניות טחונות דק.
    כך או אחרת – יפה להן שעת בקר אביבית ב- ב"ב.
    חג שמח

      1. מישהו שמבין ענין, אבל אברר. הענין הוא השמרים, הרי, ולא הקמח עצמו
        כך שלוגית, אם קמח הוא מושכ על לכל סוגי הדגנים שנטחנים לכדי אבקה, או קטניות( לכן אסורות לשכנוזים).. השמרים הם אבות כל חטא.

        1. אין קשר בין לוגיקה ובין דת… וגם לא בין חמץ ושמרים. בדקתי בויקיפדיה ויש שם אותה הגדרה שזכרתי:

          "חמץ הוא קמח של אחד מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, כוסמין, שיבולת-שועל ושיפון) שבא במגע עם מים, וכתוצאה מכך תפח. מרבית דברי המאפה, כגון לחם, עוגות וביסקוויטים, הם חמץ, כמו גם משקאות שמקורם בחמשת מיני הדגן, כדוגמת בירה, וכן עמילן שמקורו בחמשת מיני הדגן (למעט עמילן המופק מתירס), ונמצא במוצרים רבים."

          1. 5 מיני הדגן הנ"ל הם אלה שמכילים
            גלוטן, (לגבי שיבולת שועל זה לא מדויק, אבל הם מכילים חלבון דומה
            לגלוטן) תירס, וגם אורז, דוחן, וסורגום
            לא מכילים גלוטן! כנ"ל טף (אינג'רה)
            אבל משפחה אתיופית שאמא שלי
            בקשר רב שנים אתם מחשיבים את האינג'רה כחמץ.

            כוסמת וקינואה, לא דגנים.

  8. חחחחחחחחחח אהבתי שיש לך שותפות לבלוג.
    ורגע לעניין
    אני שמעתי שיש שינקן כשר ושרימפס כשראז למה לא קמח תופח כשר לפסח?
    שיהי חג שמח וסוג של כשר (אתה יכול להתאים לך את הכשרות. עוד לא יצא בינתים חוק חמץ לבית פנימה)

    1. יש הרבה תחליפים כשרים לאוכל לא כשר… כמו תחליפים טבעוניים לבשר 🙂 אבל תחליפי החמץ לפעמים נראים לי ממש חמץ.

      תודה, שבת נימה, חג שמח גם לך באיזה כשרות שתבחרי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: