סיפור חכמים לשבת שלפני יום העצמאות

מעשה ברבי עקיבא ורבי אלעזר ורבי אליעזר ורבי ששון ורבי שמחה ורבי יוסף בעל הנס ורבי שמעון בעלה של רינה ורבי יהושע ורבי בוריס שהיו מסובין בבני ברק ועסקו בהלכות יום העצמאות החל ביום חמישי.

אמר רבי עקיבא: "כל שלא עשה על האש ביום העצמאות, לא יצא ידי חובתו"

שאל רבי אלעזר: "לעשות על האש – על שום מה?"

ענה לו רבי אליעזר: "שום על האש טעמו מעולה, אך בעדה שלנו נוהגים למרוח את המנגל בבצל."

הסתכלו כל הרבנים בתמיהה על רבי אלעזר שכנראה לא היה ממש מרוכז בנושא הדיון ורבי ששון הסביר: "מדובר בשאלה רטורית שנועדה לקדם דיון לימודי בסיבות למנהג היהודי הנאה לצאת ביום העצמאות לאי התנועה הקרוב או לפארק הרחוק ולצלות בשר על האש. אין פה שום שום ואף לא בצל!"

הנהנו הרבנים בהסכמה אך רבי שמחה אמר: "נכון הדבר כי אין פה שום שום, אבל בצל על המנגל הוא מצווה לא פחות גדולה מבשר"

שאל לו רבי יוסף בעל הנס: "לא פחות גדולה מבשר? האם אתה לא מפריז בחשיבות הבצל?"

אמר רבי שמעון בעלה של רינה: "אכן נראה לי כי הייתה פה הפרזה מסוימת. המצווה היא לשרוף בשר (ועוף). תוספת הפיתות, הסלטים, הבצל, הבירות, הקולה, הפיצוחים הינה הידור המצווה"

הוסיף רבי יהושע: "בעדה שלנו נהוג כדי להדר במצווה עוד יותר לאכול גם ארטיקים, אך מכיוון שביום העצמאות לרוב חם יחסית אנו אוכלים את הארטיקים עוד לפני היציאה מהבית ומהדרים בשאר המאכלים והמשקאות בחוץ"

אמר רבי בוריס: "שומע אני את דבריכם החכמים ובמקביל מחפש אני בתורה, בנביאים, בש"ס, בפוסקים ובגוגל ואיכשהו אינני מצליח למצוא את מקור המצווה לשרוף בשר על האש!"

השתתקו החכמים והחלו לחפש בעצמם את מקורה של המצווה הברורה הזאת ליום העצמאות אך העלו חרס בידם (וגם קצת פירורי מצות מפסח).

אמר רבי עקיבא: "למעשה יום העצמאות אינו חג מאורייתא, ולכן אין טעם לחפש את המצוות הקשורות אליו בתורתנו הקדושה. אך, מצד שני, ברור לכולם כי יום העצמאות הינו חג. משמעות המילה חג הינה קורבן, כנאמר – "איסרו חג בעבותים עד קרנות המזבח" (תהילים קי"ח). וקורבן הוא בשר על האש. מכאן אנו למדים כי מצווה לשרוף בשר בכל חג – קל וחומר שגם ביום העצמאות"

תהה רבי אליעזר בקול רם: "אם דבריך נכונים – וברור שנכונים הם כי חכם אתה – מדוע ליום העצמאות אין איסרו-חג?"

ענה לו רבי אלעזר: "כידוע לכולם יום העצמאות אינו אחד משלושת הרגלים ולכן אין לו איסרו-חג!"

הוסיף לדבריו רבי ששון ואמר: "פעם אכלתי שלוש רגליים של כבש ביום העצמאות, אבל אף אחד לא אסר עליי את זה"
שאל אותו רבי שמחה: "שלוש רגליים של כבש? זה לא קצת הרבה? אני לרוב מסתפק ברגליים של תרנגול…"

אמר רבי יוסף בעל הנס: "ביום העצמאות – ובייחוד ביום העצמאות שחל ביום חמישי – מצווה להרבות באכילת בשר (על האש) ולכן יש לאזור עוז ולאכול יותר מכפי הקיבולת"

שאל רבי שמעון בעלה של רינה: "למה בייחוד ביום העצמאות שחל ביום חמישי?"
ענה לו רבי יהושע: "כי יום חמישי 'קרוב לסוף השבוע שגם בו נהוג לאכול בשר אז חייבים לאכול בשר כפליים כדי להבדיל בין ששון לשמחה (לא הרבנים)!"
העיר רבי בוריס: "על כן סביר להניח כי גם הפקקים ביום העצמאות הזה יהיו ארוכים כפליים ועל כל אתר טוב למנגל יתחרו כפליים אנשים וכדאי לצאת מהבית כפליים מוקדם יותר!"

מוסר השכל: אולי בעצם לא חייבים "לעשות על האש" ביום העצמאות (אני אפיקורס ידוע)  

שבת שלום ויום עצמאות שמח!

והרשומה המומלצת היא – מי אתה אבא? – בבלוג של Jud

24 תגובות על ״סיפור חכמים לשבת שלפני יום העצמאות״

  1. למען האמת יש כיום לא מעט מתכונים טבעוניים לתחליפי בשר על האש ושאר מתכוני ירקות על האש….

  2. בעדה שלנו החובה היא לקיים מפגש חברתי בני משפחה ו/או חברים אשר השהייה עמם באותו מרחב מעוררת תחושות של אושר ושמחה (לא הרב).
    החכמים הוסיפו שכדי להימנע מחשש שמא יסתנן למפגש הדוד אבי (שם בדוי) שהשהייה במחיצתו פחות מעוררת אושר, יש להדר בכמויות גדולות של מזון ומשקה באיכות גבוהה, שיבטיחו תחושת אושר בכל מקרה.
    סוגי המזון והמשקה נתונים לפרשנות לפי מנהג המקום אבל חשוב לי לציין ששום ובצל הולכים נהדר עם כל דבר, ובמיוחד על פיצה.

  3. נראה לי שהרבנים החכמים בבלוג הם למעשה חילונים. גם לחילונים יש כל מיני הלכות לחגים לא דתיים.
    אני אשמח לא להשתתף במנגל גם השנה. ובכלל, הכי נהניתי ביום עצמאות בסגר שהביאו את החגיגות לרחובותינו.

  4. פעם מזמן, לפני כשלושים שנים, נהגנו לחגוג את יום העצמאות ב"על האש". היה לי חבר נעורים ממש טוב, שנהנה לנצל את העובדה שיש לנו בית פרטי (וגם מנגל) ולהזמין חברים שלו לזלול בשרים אצלנו בבית. היו גם חברים משותפים שהגיעו – אבל היו גם אנשים שפגשנו אותם אך ורק באותו אירוע, פעם בשנה. לנו זה לא הפריע, שמחנו לחגוג בצוותא, היו כמה וכמה זוגות, האנשים היו נחמדים – והכל היה טוב. רק מה? היינו לאחר בניית הבית, לאחר הוצאות גדולות – ולא חשבנו שאנחנו לבדנו צריכים לשלם עבור כל האוכל הזה. מה גם, שחלק מהאנשים ממש לא היו חברים שלנו ולא חשנו שאנחנו צריכים לארח אותם על חשבוננו. כך נתקבע לו הנוהל שמתחלקים בהוצאות. בהתחלה כל אחד נתבקש להביא איזשהו סוג של אוכל. אח"כ, משהתברר שחלק מהאנשים קמצנים (ומביאים, לדוגמה, בשר זול ונחות) – אנשים נתבקשו לשלם בכסף את חלקם היחסי בקניות שערכנו.
    זה עבד מאד יפה משך מספר שנים – עד שנמאס לנו והעניין התמוסס מעצמו.

    עכשיו אנחנו עוברים כשלושים שנים קדימה:
    אנחנו כבר בני שישים ואולי קצת יותר.
    חבר הילדות שלי מתגורר בדירה עם גג. הוא מסודר היטב מבחינה כלכלית. ממש מסודר היטב. הוא מזמין אותנו למנגל על הגג.
    כל החברים דאז כבר לא חברים שלו, חוץ מחבר אחד ואישתו – ואנחנו. עם חלוף השנים, כמות האנשים בחגיגות הבשרים על הגג שלו הלכו והצטמצמו. באותו אירוע אחרון – אנחנו רק חמישה אנשים, חוץ מהחבר עצמו ומשפחתו שלו. חמישה אנשים!
    ועדיין נתבקשנו להשתתף בעלויות האוכל – ואכן שילמנו במיטב כספנו.

    בברכת יום עצמאות שמח!

    1. יש היגיון בהשתתפות בעלויות כאשר יש הרבה אנשים. אולי גם כשיש מעט אם העלויות גבוהות…

      אבל אני לא מבין בדיוק איך חבר – אפילו טוב – מזמין אנשים שאתם לא מכירים לבית שלכם.

      תודה, סוף שבוע נעים ויום עצמאות שמח גם לך

      1. לשאלתך: כנראה שפעם הייתי נחמד יותר מכפי שאני היום.
        וגם: בעבר האמנתי יותר במושג "חברות".

  5. למה יום חמישי השתא דווקא יום רביעי, אלא אם כן, יום חמישי ההוא אסרו חג מיוחד לחג עצמאות וקוממיות שהוא כמו עליה לרגל?
    האמת – תיאור הקורבנות שמעלים בחג זה עורר בי מעט סלידה, לא שאדיר ידיי ממזבח במרפסת חתני, אבל לא אתאמץ לארגן מנגל.
    חג שמח

    1. נראה לי שהתבלבלתי ורק אתה שמת לב… חזרתי אתמול בצהריים מחו"ל ובדקתי בלוח השנה מתי יום העצמאות…
      תודה, סוף שבוע נעים וחג שמח גם לך

  6. מה שבטוח הוא שהרבנים המכובדים דלעי"ל אינם טבעוניים.
    בהלכות הקרבת קורבנות וזבחים הם מומחים, אבל מה בקשר להלכות הקאת ראשים בפטישים ובהתזת קצף?
    אגב, נשבע לך שבמחוז ילדותי לא הכרתי כלל וכלל את מנהג חג המנגל.
    לא יודע אם השנה יהיה לי חג שמח, אבל מאחל שיהיה כזה לך ולמשפחתך.

    1. כמנה רבנים טבעוניים כבר יש? אני מניח שהרבה פחות מחילונים טבעוניים…
      גם אני בתור ילד לא הכרתי את מנהג המנגל ואפילו לא את הביטוי.

      מאחל גם לך חג שמח

      תודה

  7. פוסט מאוד מעניין, וגם התגובות. גם אני שמתי לב שהשנה יום העצמאות נופל על יום רביעי, יש לי משמרת לילה בלילה שבין שלישי לרביעי בעבודה. 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: