מתן (שם בדוי) היה ילד רגיל – עד לתחילת כיתה ב'.
אתם ודאי מתחילים לחשוב על הטראומות שמתן חווה בכיתה ב' – מורה מתעללת, חרם חברתי או שיעורי בית קשים – אבל אתם טועים בגדול. לא מדובר בטראומה, אלא בסיפור אהבה.
כבר בתחילת שנת הלימודים שמע מתן כי בקרוב ייחגג בכיתה "חג מתן תורה" –לא, לא חג השבועות, אלא חגיגה אמיתית (כלומר עם עוגות שוקולד ולא עוגות גבינה) במסגרתה יקבלו התלמידים ספרי תורה.
מתן התאהב מיידית ברעיון של חג מתן תורה. לא (רק) בגלל עוגות השוקולד אלא גם בגלל ההזדמנות החד פעמית כמעט לקבל לידיו ספר תורה שיהיה לגמרי שלו.
היו לו הרבה תכניות לספר התורה הזה. הוא חשב לקרוא בו לפני השינה ואז לשים אותו מתחת לכר לכל הלילה, לקחת אותו איתו כשהוא הולך לים או לקניון וכמובן לנשק אותו באהבה אם במקרה הוא יפול.
הוריו של מתן היו קצת מודאגים לשמע התכניות המפורטות של בנם (עליהן הוא חזר פעמים רבות באוזניהם).
הם לא ממש הבינו מאיפה הגיעו הרעיונות האלה. מתן היה בן יחיד, כך שהרעיונות לא הגיעו מאחיו הגדולים. ההורים לא היו דתיים ובוודאי מעולם לא נישקו ספר תורה (למעשה הם כמעט לא נישקו זה את זה).
החברים הקרובים של מתן לא סיפרו סיפורים דומים (לפחות לא כשביקרו אצלו בנוכחות הוריו).
נשאר רק אדם אחד להאשים: המורה.
ההורים המודאגים מיהרו לפגוש את המורה (ששמה הבדוי היה אורה) כדי לדרוש ממנה להפסיק לשטוף את מוחו של בנם ברעיונות הזויים שכאלה. ללא ספק הייתה פה הדתה לא מאוד סמויה שאין מקומה בבית ספר חילוני.
להפתעתם המורה הייתה שותפה לדאגה.
מסתבר שהיא לא הייתה המקור להדתה ולמעשה ככל שהיא ידעה רק מתן התלהב כל כך מטקס מתן התורה הצפוי (מסתבר שרק הוא קרא לכך "חג מתן תורה") והמורה הניחה שההתלהבות הגיעה מהוריו…
ההורים היו כעת מבולבלים. לאחר התלבטות קשה הם החליטו להתקין תוכנת מעקב על הטלפון של מתן כדי לגלות מהיכן הגיעו ההשפעות הזרות והפסולות המסכנות כל כך את בנם.
לאחר מחקר מקיף באינטרנט הם בחרו את התוכנה הטובה ביותר, אך כשהם ניסו להתקין אותה הם גילו שהיא כבר מותקנת על הטלפון של מתן… רק כעת הם נזכרו בפרשה האומללה מכיתה א' כאשר מתן התעקש לאמץ כלב והם התקינו את התוכנה כדי לגלות מי מחבריו של מתן מנסה להשפיע עליו בכיוון מסוכן זה.
התוכנה הופעלה (שוב) בהצלחה וכבר אחרי ימים מעטים בלבד נראה שנמצא האשם: בדרכו לבית הספר מתן התעכב יותר מדי זמן ליד הכניסה לבית חב"ד המקומי. כעת הכל היה ברור (כמעט). ההורים הנזעמים מיהרו לבית חב"ד ותקפו בחריפות (מילולית בלבד) את האברך התורן שהציע להם להניח תפילין (טוב, רק לאבא של מתן).
האברך הכחיש בתוקף כל היכרות עם מתן או שיחוד ילדים חילוניים מתחת לגיל מצוות.
תחקיר קצר בקרב שאר האברכים, הרבנים וסתם שב"בניקים העלה חרס (שאפילו לא היה עתיק).
להורים לא נותרה הרבה ברירה. הם לקחו חופש מהעבודה וארבו ליד בית חב"ד בניסיון נואש לגלות מי משחית כך את בנם הרך.
לאחר כמה ימים חסרי תוצאות הגיע הרגע הגדול. ממקום מחבואם ההורים ראו את מתן מגיע בצעד בוטח לכיוון בית חב"ד ו… נעצר ליד דוכן הגלידה הסמוך.
מוכר הגלידה הצעיר חייך אל מתן ושאל: "מה נשמע מתן? כבר הגיעה תורה?"
מתן ענה: "עוד לא… אבל המורה אמרה שבקרוב מאוד יגיע".
המוכר חייך ונתן למתן כדור גלידה בגביע ומתן הלך לדרכו.
ההורים חיכו עוד קצת במחבוא וכשמתן התרחק מספיק הם מיהרו אל מוכר הגלידה כדי להבין מה בעצם קרה פה.
התשובה הייתה בעצם פשוטה: מוכר הגלידה היה מאוהב במורה של מתן, אבל היא תמיד אמרה לו שעוד לא הגיע תורה להיכנס לזוגיות. המוכר החליט לשחד את התלמידים כדי שיספרו לו מתי יגיע תורה של המורה לזוגיות והוא יוכל לתפוס את ההזדמנות.
מתן גילה נכונות לעזור וסיפר למוכר על כך שהמורה הבטיחה שבקרוב יגיע תורה ואפשר יהיה ללכת איתה לים, לנשק אותה וללכת לישון איתה…
מוסר השכל: תורה לי אורה לי
חג שבועות (ומתן תורה) שמח ושבת שלום!
והרשומה המומלצת היא – בעקבות הגולם: מהגולם מפראג עד הגלמית מניו-יורק – בבלוג של שלומית עוזיאל
כנאמר, אם אין גלידה אין תורה😀
חג שמח!
צודק 🙂
תודה וחג שמח גם לך!
השאלה היא האם תורה של המורה אורה לזוגיות קשור איכשהו למתן (הילד או מתן התורה)?
שאלה מצוינת. לי אין תשובה…
תודה, חג שמח וסוף שבוע נעים
חחח
אצל מוטי אין "מקריות".
עכשיו משמבינים את האירוניה העמוקה בין ילד על גבול המעבר לנער פטרה, ולאורה המורה שזה תורה.. הכל אבל כמו פרזל, ולא נשכח את הגלידה, אפרודיסיאק או ממלא מקום לתשוקה מינית.
ואו… הלכת פה הרבה יותר רחוק ממני. בעיקר עם הגלידה שאצלי הייתה רק גלידה…
תודה
גלידה היא גלידה אצל ילד. המספר בגוף שלישי יודע כל, כולל מחשבות הורים, אינו ילד. סופר ישראלי יודע שהמרחק בין מזון ל XXX, היא אות אחת. ואפילו אז, העברית רואה את הקשר בין הכנסה לגוף לבין המכניס. ר"ל בשפה נקייה – תמיד גלידה היא מעורר חושי-חושני. אצל ילדים זה ליקוק סתמי, אצל מבוגרים שמספרים שמוכר הגלידה מחכה להיננות מינית.. בל יברח הכותב מאחריו.תו.
חג שמח לכולכם
תודה וחג שמח גם לך!
"כי מציון תצא תורה, ודבר ה' מי-ם" 🙂 חג מתן תורה שמח, חג שבועות שמח, אני לקראת הליכה לעבודה, משמרת ערב חג 🙂
תודה ושבת נעימה 🙂
אוי מקסים! אהבתי ממש. חג שמח
תודה רבה ושבת נעימה 🙂
מפתיע 🙂
סיפור מתח הנבנה נדבך על נדבך…
חג מתן תורה אורה שמח
תודה 🙂 שמח שהפתעתי
שבת נעימה!
לרגע אמרתי: הנה טוויסט מודרני ומדליק לסיפורו של עגנון, אגדת סופר". למי שלא מכיר, הנה קישור למאמר של צחי וייס – https://heb.hartman.org.il/mysticism-in-the-work-of-shai-agnon/
לענ"ד – הצלחת פעמיים: בפעם הראשונה, הילד שמקבל תורה, והיא חברת נפש, חלק מהגוף, והחלק השני, שתורה – היא אותו חיבור מיני אליו כיוון עגנון.
אהבתי את הביקורת הגלויה על ההורים. אני חושב שחרדת ההדתה היא סטיה רוחנית.
לא הכרתי את הסיפור הזה אז ברור שלא כיוונתי אליו…
אני שמח שהצלחתי ואפילו פעמיים למרות שלא לגמרי בטוח בעצמי למה התכוונתי (פרט לביקורת על ההורים אבל לא בהכרח בהקשר להדתה)
תודה ושבת נעימה
קשים ליי סופר, שלא התכוון, אבל ובגלל שהור שייך לקהילת שיח מסויים, על העבר וההווה והעתיד שלה, גם לא התכוון, נמצאו במיליו עומקים לא הכיר. כאמור היצירה לעולם אינה היוצר.
חחח
אצל מוטי אין "מקריות".
עכשיו משמבינים את האירוניה העמוקה בין ילד על גבול המעבר לנער פטרה, ולאורה המורה שזה תורה.. הכל אבל כמו פרזל, ולא נשכח את הגלידה, אפרודיסיאק או ממלא מקום לתשוקה מינית.
כמו פאזל, בררר
כמו פאזל זה נכון. או אולי תשבץ בגלל השתלבות המילים…
קשים ליי סופר, שלא התכוון, אבל ובגלל שהור שייך לקהילת שיח מסויים, על העבר וההווה והעתיד שלה, גם לא התכוון, נמצאו במיליו עומקים לא הכיר. כאמור היצירה לעולם אינה היוצר.
כמובן צודק. אני נהנה לקרוא פרשנויות שלא חשבתי עליהן (ואני לא סופר…)
תודה ושבוע נעים
מתי אדם כותב הופך לסופר?
לדעתי, כשהוא מתפרנס מכתיבת ספרים
אז אתה מבין אם כך, שישנם אולי עשרה בני אדם המתפרנסים ממכירת ספרים, והם סופרים. השאר כותבים. זה בסדר, כי סארטר התנגד לכינויים הבורגניים: סופר, משורר, מחזאי וכו'
קוואפיס משורר ענק, התפרנס מהנהלת חשבונות, אבידן האומלל מת בחוסר כל, אביון ורעב ללחם, משורר ענק, נו לפחות בשנותיו הראשונות. אישרווד האנגלו-אמריקאי התפרנס מכתיבת תסריטים סכריניים ומחובנים להוליווד, ונתך זך היה פרופסור לספרות כמו גם א"ב יהושע. קנז מהצד השני התפרנס מתרגומים!.
יש כאלה הטוענים שהיותך חבר באגודת הסופרים הופכת אותך לסופר-למשורר, ויש כמו הבן שלי: שקורא לי – משורר עם ספר בדפוס.
מאמין שיותר מעשרה, אלא אם אתה מתכוון בארץ בלבד. אבל לאור תשובתך אני מתקן את ההגדרה שלי -סופר לדעתי הוא אדם הכותב ספרים והם יוצאים לאור שלא על חשבונו…
בארץ שלנו באמת קשה עד בלתי אפשרי להתפרנס מכתיבת ספרים
תודה
נכון מאוד.
אגב, ישנו חוקר באוניברסיטת באר שבע, זוהר עמר, שחלק מספרין הותאו בהוצאה פרטית, אני מכיר כמה וכמה משוררים שמוציאים בהוצאה פרטית. יש לי חבר, שספריו יוצאים לאור בזכות מלגות [לכן הוא משוויץ: אני לא משלם עבור פרסום.. אמ-מה לא נעים, הוא מוכר אותם, וכמעט שאינם בחנויות הספרים.]
לגבי פרוזה הענין אחר. ספר ראשון, אלא אם כן ההוצאה לאור מהמרת על מכירה של עותקים רבים, ישולם ע"י הסופר. בארה"ב וגם בארץ – הסופר מקבל מקדמה, ואם הוא לא מצליח לעמוד בלו"ז, הוא חייב להחזיר את הכספים.
ו..
חשוב להבחין בין ספרות לבין "ספרות סוגה" [בלש, מתח, רומנטי, פנטזיה].
ספרות שאינה סוגה, נגיד, דוגמת יהושע קנז, יכולה לזכות בשבחי הביקורת, אבל למכור מעט מאוד. לכן הואף, קנז ז"ל, לא הפסיק לעסוק בתרגומים ובעריכה, כי "שכר סופרים" לא היה מקיים אותו. כך גם א"ב יהושע.
ומאוד עצוב שזה המצב
כמו פאזל, בררר
"המורה החליט לשחד את התלמידים כדי שיספרו לו מתי יגיע תורה של המורה לזוגיות"?
אני חושב, שזה היה מוכר הגלידה, שהחליט לשחד את התלמידים. 🙂
אכן, תודה על תיקון פליטת הקולמוס… מיד אתקן.
שבוע נעים!
גלידה היא גלידה אצל ילד. המספר בגוף שלישי יודע כל, כולל מחשבות הורים, אינו ילד. סופר ישראלי יודע שהמרחק בין מזון ל XXX, היא אות אחת. ואפילו אז, העברית רואה את הקשר בין הכנסה לגוף לבין המכניס. ר"ל בשפה נקייה – תמיד גלידה היא מעורר חושי-חושני. אצל ילדים זה ליקוק סתמי, אצל מבוגרים שמספרים שמוכר הגלידה מחכה להיננות מינית.. בל יברח הכותב מאחריו.תו.
להיענות מינית
אני נאלץ להכחיש כל אחריות כי באמת לא חשבתי על גלידה מעבר לאוכל טעים.
חחח, לאיזו פינה נדחקתי, הא?!
דא עקא, מה שחשבת בפועל בזמן הכתיבה, נו עכשיו אהיה מעין פסיכו-סמנטיקן א-לה-פרויד.
אז אני לוקח אחריות והטקסט מאפשר לי. 🙂
תודה שאתה לוקח אחריות, אחרת אני הייתי נדחק לפינה 😉
להיענות מינית