הנושא החם – תחרות הזמר של האירוויזיון

מדור הנושא החם מזמין אותנו לכתוב ככל העולה על רוחנו בנושא תחרות הזמר של האירוויזיון

באירוויזיון הראשון שראיתי כילד ייצגה את ישראל הזמרת אילנית.

כשסיפרתי על כך לעננת לקראת כתיבת הרשומה היא סיפרה לי בתמורה שלמעשה אילנית ייצגה את ישראל באירוויזיון פעמיים – ב-1973 עם השיר "אי שם" וב-1977 עם השיר "אהבה היא שיר לשניים".

אימצתי קצת את זכרוני והגעתי למסקנה שהאירוויזיון אותו ראיתי הוא זה של 1977 – די הגיוני כי אז הייתי בן 10.

כמובן שראיתי גם את האירוויזיון המפורסם של 1978 בו זכה יזהר כהן במקום הראשון עם השיר "אבניבי". כל המדינה בערך חגגה את הזכייה הזאת והייתה תחושת אופוריה שהשתוותה לתחושה אחרי זכייתה הראשונה של מכבי תל אביב בגביע אירופה ב- 1977. כמובן שלהסכם השלום עם מצרים (או ליתר דיוק לביקורו של סאדאת בארץ) הייתה תרומה מאוד גדולה לזכייה, אבל אז לא הייתי מודע על זה.

ברור שראיתי גם את האירוויזיון ב-1979 בירושלים… אני זוכר שמאוד אהבתי את השיר הגרמני על ג'ינג'יס חאן והופתעתי ושמחתי ששוב ישראל זכתה, עם השירה "הללויה" של גלי עטרי ולהקת חלב ודבש.

יש לי גם כמה זיכרונות עמומים מהתחרויות  בשנים לאחר מכן – אני זוכר את "הלילה" של "הכל עובר חביבי" שבגלל טעות בתזמון השיר (הוא היה קצת ארוך מדי) הלהקה האיצה את הקצב משמעותית. בדקתי וגיליתי שזה היה ב-1981 –מסתבר שב-1980 לא השתתפנו בתחרות בגלל שהיא נפלה על יום הזיכרון.

מהתחרויות הבאות יש לי פחות זכרונות, אבל ב-1986 הייתה לי חוויה קצת שונה – השתתפתי בקהל של תחרות קדם האירוויזיון. אבא של החברה שלי אז עבד ברשות השידור וקיבל שני כרטיסים. למרות שהתחרות לא ממש עניינה אותנו אז, חשבנו שהחוויה תהיה מעניינת והיא אכן הייתה.

השיר שנראה היה לנו הטוב ביותר היה "שביל הבריחה" בביצועה של ריטה שהתפרסם לא מעט בזכות חשיפת הכתף – שכלל לא קרתה בתחרות אותה ראינו!  מסתבר שהתחרות החיה בה השתתפנו לא הייתה זאת ששודרה, אלא היא הוקלטה מראש.

באופן מפתיע זכו בקדם מוטי גלעדי ושרי צוריאל (קיפי) עם השיר שאני כלל לא זוכר "יבוא יום". באופן לא מפתיע הם לא הצליחו כל כך בתחרות…

 אחרי האירוויזיון הזה כבר ממש לא צפיתי בתחרויות והן לחלוטין לא עניינו אותי. כמובן ששמעתי בחדשות ומאנשים על הזוכים והמפסידים אבל איבדתי עניין ואני עדיין לא ממש מתעניין. באופן מוזר הבן שלי והחברים שלו כן מתעניינים בתחרות בשנים האחרונות.

עוד נושא אחד שהוזכר במדור השרביט החם ורציתי להתייחס אליו הוא שפת השירים.  אצטט את מה שכתוב שם –

" בשנים הראשונות השירים הישראלים שהתחרו באירוויזיון היו בשפה העברית, לעיתים עם מילת מוטיב אחת שהיא בין-לאומית. לימים השתחלו לשירים שורה, בית או פזמון באנגלית, עד שבשנים האחרונות כל השירים שהתחרו באירוויזיון היו על טהרת השפה האנגלית"

ככל הידוע לי  בשנים הראשונות של תחרות האירוויזיון כל מדינה הייתה מחויבת לשיר בשפה הרשמית שלה (לא בטוח מה היה עם מדינות עם כמה שפות כמו שוויץ). כך קיבלנו שירים זוכים בשפות שונות. אבל הייתה טענה שהחוק הזה נותן יתרון לא הוגן למדינות דוברות אנגלית וכנראה לכן ההגבלה הזאת בוטלה. לדעתי לשלוח שירים באנגלית לתחרות זאת טעות – השיר הישראלי צריך להיות בעברית כמו שהשיר הצרפתי צריך להיות בצרפתית וכן הלאה.

והרשומה המומלצת היא – חולית 2 – אל תלכו בשום אופן – בבלוג של אבו אלמוג

27 תגובות על ״הנושא החם – תחרות הזמר של האירוויזיון״

  1. זוכרת את השירי, גיגיס חן שרו בכל מקום גם היום. הצרה שפוליטיקה נכנסת לכל חורץ
    במקום להיות חכם עושים כאן הפוך. עצוב מאוד. בתקווה שמשהוא יתפקח
    שיחזרו החטופים השבוע.

    אהבתי

    1. ממש שיר בלתי נשכח… נראה לי שהפוליטיקה הייתה שם תמיד.

      מצטרף לתקווה, אבל לא נראה לי שיש סיכוי לכך.

      תודה ושבוע נעים

      אהבתי

  2. אין מה לומר, ריטה היא זמרת מדהימה עם קול בעל עוצמה שאין הרבה כאילה. מצד שני, אני חושבת שהיא "גדולה" על תחרויות כמו הארוויזיון, והאיכות שלה הולכת לאיבוד שם. לא פלא שהיא לא הצליחה כשסוף סוף הלכה לתחרות ב1992…

    יש לי הרגשה גם שבשנות ה70-80 שלחנו יותר זמרים mainstream ממה ששולחים היום. שלמה ארצי, אילנית וכדומה – לעומת העשור האחרון, למשל, שלא הכרתי אף שם מהזמרים שהגיעו לשם לפני התחרות…

    אני די מסכימה איתך לגבי השפה, אבל כנראה בגלל זה כוורת לא הצליחו – החן וההומור שלהם הלכו לאיבוד.

    Liked by 1 person

    1. ועוד משהו, בהקשר למה שאתי כתבה – התחרות הזו נראית לי כל כך לא רלוונטית ולא קשורה לחיים שלנו כעת.
      אני רק חוזרת בראש אל 134 אנשים במנהרות החמאס, אל מעל 1500 הרוגים, אל מעל 12,000 פצועים ונכי צה"ל "חדשים" מאז ה-7.10 – וכל השאר נראה פשוט pointless.

      Liked by 1 person

    2. אני חושבת שבעבר זמרים ״רציניים״ היו משתתפים בתחרויות הקדם כדי לחשוף בהם שירים שלהם – ולזכות בקידום מסוים של השירים לקהל רחב גם אם הם לא היו זוכים. ובאותה תקופה גם היו לא מעט מקרים של מופעים באירוויזיון שהפכו להיות זמרים בינלאומיים או לפחות מפורסמים באירופה – החל מהקת אבבא וכלה בעופרה חה שבאמת היתה לה קריירה בינלאומית קצרה.

      Liked by 1 person

      1. אני מניח שפעם לזמרים היו פחות אפשרויות חשיפה – בוודאי בינלאומיות – ולכן ניסו גם את התחרות הזאת.
        צודקת לגבי ABBA אבל אני חושב שבסך הכל מעטים המקרים כמו שלהם בהם הזוכים בטח פיתחו קריירה רצינית

        תודה

        Liked by 1 person

    3. ריטה בהחלט זמרת מוכשרת ולא מתאימה לתחרות הזאת.
      אני מסכים אתך לגבי הזמרים בשנות ה-70 וה-80…

      תודה ושבוע נעים עם חדשות טובות

      אהבתי

  3. אי אז בימים נורא התעניינתי בתחרות וצפיתי באדיקות. זה היה בערך בשנים של בית הספר התיכון שלי וקצת אחרי. התעניינתי בשירים, במילים בשפות השונות, בבגדים ובתסרוקות. בהדרגה איבדתי עניין. התחרות השתנתה, ואני השתניתי, וזה כבר לא בראש לי, וכל השירים נראים אותו דבר (וזה כבר לא ממש חשוב איך הם נשמעים;), ואין סוף 'אפקטים' , והכול באנגלית משמימה. בקיצור, זקנתי מאוד:)

    אהבתי

    1. אני יכול לומר דברים דומים למרות שאני התחלתי להתעניין בתחרות כבר בבית הספר היסודי. לא הזקנו אלא התבגרנו…

      תודה ושבוע נעים עם חדשות טובות

      אהבתי

  4. בדיעבד חשיפת הכתף של ריטה נשמעת כמו משהו תמים למדי שלא ברור כיום למה הוא עורר כזו מהומה… בדיעבד אני גם קולטת עד כמה התסרוקת והעגילים והתלבושת של ריטה וגם התופים האלקטרוניים מייצגים את שנות השמונים בצורה כזו מושלמת…

    את השי הה אני וכרת במיוחד כי כמה חודשים אחר כך עברנו כמשפחה לארה״ב, והקלטת הראשונה של ריטה (פלוס הקלטת ה״צוענית״ של ירדנה ארזי וכמה קלטות של שלמה ארצי) היו הקלטות העיקריות שלקחנו איתנו לארה״ב…

    Liked by 1 person

  5. בתור נערה התכנסנו משפחה וחברים, כל אחד עם דף ועט ודירגנו את השירים.
    ה"תחרות" שלנו הייתה לראות מי הכי קלע לתוצאות האמת.
    מאז עברו הרבה שנים, תהפוכות, משפחה, ילדים וכו'.. תחרות האירוויזיון פחות ופחות דיברה אלי.
    מה שכן – בשנים האחרונות אני רואה רק את הדירוג הסופי, לא את התחרות עצמה.
    איכות רוב השירים לא משהו בכלל, או שהטעם שלי השתנה, או שנשארתי בתודעה עם שירי עבר ישראלים (אין לי עניין ב – "תיק קטן" או "לך לישון" וכד').
    השנה אני קצת חלוקה בדעתי וברגשותי.
    מצד אחד כן חייבים להיות שם – להוכיח לעולם כי אנחנו על המפה ואף אחד לא ידיר אותנו מלהתקיים,
    ומצד שני – מה קשור עכשיו שירים ותחרויות וחגיגה גדולה סביב האירוויזיון?
    כשבכל יום יש לנו לצערנו עוד ועוד נופלים, החטופים שלנו נמקים במנהרות, ומי יודע כמה ישרדו עוד חודשיים פלוס עד התחרות…
    מזל שלא אני המחליטה.

    ובנוגע לאבניני – נזכרתי שאז בזמנו ישראל קנתה זמן שידור.
    זמן השידור אזל ולא ראינו את סוף השיר בזכייה.
    מחיקון, אנטי מחיקון – בסוף השידור היה בשחור לבן.

    micka0011

    אהבתי

    1. אצלנו לא הייתה התרגשות גדולה וכבר שנים אני לא מתעניין כלל…
      אכן הזכרת לי את השערוריה עם אבניבי… וכמובן שהכל היה שחור לבן 🙂

      מסכים אתך בעניין חוסר הטעם בהשתתפות בתחרות במצב הנוכחי.

      תודה ושבוע נעים עם חדשות טובות

      אהבתי

      1. זוכרת את השנים שמאוד נהננו להאסין לתחרות אבל כבר הרבה שנים אני כברמלא. אני מניחה שמכמה סיבות שונות.

        אהבתי

  6. תודה מוטי שהזכרת לנו את השירים הישנים של האירוויזיון.
    עבדתי פעם עם מישהו גיי, שהתחביב הרציני שלו היה האירוויזיון, היה נוסע כל פעם לאירוויזיון עם המשלחת להשתתף, פעם נתנו לו לסקר בתור כתב את האירוזייון, בתל אביב שאירחה את האירווזיון ב 2019 בזכות נטע ברזילי, היתה אופציה במייל של דיגיתל להתנדב, ואכן התנדבתי בשבוע של האירייזיון ליד עיריית תל אביב.

    אהבתי

    1. פעם לא הכרתי את הקשר בין האירוויזיון לתרבות הלהט"ב. אני מניח שהיה קיים אבל פחות דיברו על זה.

      לטעמי השיר של נטע ברזילי היה מזעזע, אבל נראה שרבים חשבו אחרת.

      תודה ושבוע נעים עם בשורות טובות

      אהבתי

  7. תודה לך על הפוסט הארוך הזה. אני ממש מנוכר לרוב השירים שהזכרת, ואם אניי מחבב אותם זה לא בגלל האירווזיון.
    את הניצחון של יזהר ראיתי לא בגללו אלא בגלל זמר רקע שהכרתי במסגרת עבודתי בירושלים, חיים כוהן, הוא אדם.

    אהבתי

  8. אני גדלתי בבית שלא היה נהוג לצפות בו באירוויזיון. אז לא הבנתי למה פתאום הילדים בכתה לפעמים היו שריַ "לה פפא פינגווין, לה פפא פינגווין, לה פפא לה פפא לה פפא פינגווין". רק בשנים האחרונות למדתי שזה היה מתי שהוא השיר של לוקסמבורג באירוויזיון. והיו לא מעט להיטים שלא ידעתי שהיו באירוויזיון.

    אהבתי

  9. אני חושב שאחוז הרייטינג של האירוויזיון היה גבוה כל עוד היה ערוץ צפיה יחיד בטלוויזיה בעברית (הרחובות היו אז ריקים בעת התחרות). יחד עם צמיחת אלטרנטיבות נוספות, פחת אחוז הצפיה באירוויזיון ויתכן גם בשל ירידה ברמת השירים המוגשים וברמת המבצעים שנשלחו לייצג. גם אצלי ההתעניינות באירוויזיון בילדות הלכה ופחתה ואם לא הייתי נרדם ומצליח הייתי צופה בביצוע השיר הישראלי עוד שנים אחדות ולבסוף הסתכמה בצפיה בחלק האחרון -איזו מדינה העניקה כמה נקודות לשיר הישראלי .
    אני לא אוהב לשמוע את ריטה בכלל, לאזניי היא צועקת מדי ושרה באובר דרמטיות, אבל כמו שאומרים – על טעם וריח אין להתווכח.
    תודה על השיתוף.

    אהבתי

    1. בימי הערוץ היחיד כל דבר זכה שם לרייטינג גבוה… לגבי רמת השירים והמבצעים – אני לא יודע אם היא באמת "ירדה" או שהיא רק לא מתאימה לנו (לך ולי) יותר.
      אני חושב שריטה זמרת מוכשרת אבל אני מסכים שהיא אובר-דרמטית.

      תודה והמשך שבוע רגוע עם חדשות טובות

      אהבתי

  10. איזה כיף של פוסט. היום אין לי מושג מה קורה באירוויזיון ושנים שאני לא צופה ולא מתעניינת. כשהייתי בחטיבה והתחילו לשדר את התחרות בארץ וגם לשלוח נציג, נהניתי מאד לצפות ורוב השירים של כל המדינות מצאו חן בעיני. השיא היה באירוויזיון בארץ 1979 שממש כל השירים היו מוצלחים וכל אחד מהם יכול היה לזכות, מבחינתי. זוכרת שהייתי לומדת בעל פה את כל המילים, אפילו באיטלקית או גרמנית שאת הרוב לא הבנתי, ובטח את האנגלית והצרפתית שכן.

    אני חושבת שהתחרות השתנתה וגם אני כנראה השתניתי. היום זה פשוט לא מעניין אותי.

    אהבתי

כתיבת תגובה