הנושא החם – האם ואיך משפיעה עליכם הברברת ברשתות החברתיות ובתשדירי הטלוויזיה?

מדור הנושא החם ממשיך באופן טבעי גם השבוע לעסוק במלחמה.

הנושא השבוע עוסק בחדשות ובשמועות של המלחמה – אצטט את המדור:

"כמה זמן אתם מחוברים למסכים כעת בזמן המלחמה? עד כמה ואיך אתם מושפעים מהצפייה? עד כמה אתם שואבים מכך תקווה או יאוש? האם אתם משתתפים פעילים בטוקבקים? האם ועד כמה אתם מעבירים ידיעות, לעיתים מבלי להיות בטוחים שהן נכונות? ובכלל אתם מוזמנים לכתוב כל מה שעולה על דעתכם בקשר ליחסכם שלכם ומשפחתכם אל סוגי התקשורת השונים ולתוכנם בימים אלה."

תודה לקנקן על העלאת הנושא.

אתחיל בהצהרה מרגשת ומפתיעה : אני לא צופה בטלוויזיה.

אם לסייג קצת – אני צופה בטלוויזיה בסדרות ובסרטים, בזמני החופשי (כלומר בשירותי VOD) אבל לא בחדשות, תכניות אקטואליה, תכניות ריאליטי וכו'.

לא צפיתי בתכניות כאלה לפני המלחמה ולא חשבתי להתחיל כעת.

לפחות חלק מהסיבה לכך היא שבעבר כשהתרחשו  אירועים גדולים כלשהם בארץ או בעולם כן חיפשתי מידע בטלוויזיה אבל גיליתי בעיקר המוני פרשנים המדברים ומדברים בלי לדעת פרטים על רקע תמונות חוזרות בלופ.

כמו שכתבתי בעבר, בחדשות אני מתעדכן בעיקר באתרי החדשות באינטרנט. מאז תחילת המלחמה התדירות בה אני מתעדכן עלתה משמעותית. בימים הראשונים בדקתי מבזקים בערך כל עשרים דקות – כלומר מקריאת חדשות שלוש פעמים ביום בימים שלפני המלחמה עליתי לשלוש פעמים בשעה… בשבוע האחרון התדירות ירדה וכבר קרה שכמה שעות רצופות לא בדקתי את החדשות אבל עדיין אני מחפש חדשות בתדירות גבוהה.

אני משתדל להימנע (לא תמיד בהצלחה) מכל סיפורי, תמונות וסרטוני הזוועות שקרו. בשבוע הראשון של המלחמה נכנסתי לפייסבוק שלוש פעמים בדיוק ובכל שלוש הפעמים התחרטתי על כך כי הוצפתי במידע ותמונות שגרמו לי לדיכאון גדול. באחד המקרים זה היה באמצע יום עבודה וממש היה לי קשה להתרכז בעבודה אחר כך. ולא ראייתי זוועות אמתיות…

אני יודע שהכל קרה במציאות אבל אני מרגיש שכדי לשמור על השפיות שלי אסור לי להיכנס לתיאורים גרפיים מדי ובטח לא לתמונות וסרטונים.

הפוסטים ששיתפתי הם בעיקר של כלבים שהלכו לאיבוד אבל אני רואה שב- 17.10 פרסמתי אמירה של קרעי שבמקרה שמעתי ברדיו ולא האמנתי שאני שומע נכון (מיהרתי להעביר תחנה אחרי שני משפטים שלו מחשש לתאונה):

האמירה הזאת עשתה הרבה רעש בגלל סוף המשפט, אותי הטריד שקרעי חושב שנתניהו השמיד את החמאס כבר מספר פעמים. מה זה אומר על השמדת החמאס במלחמה הנוכחית?

אני גם בדרך כלל לא מגיב במילים לפוסטים שאני קורא (אלא רק בסימני LIKE, CARE וכדומה) אבל לעיתים נדירות אני מרגיש צורך להגיב. דוגמא אחת בולטת הייתה כשראיתי קריאות ל-"חילופי שבויים". כמו כולנו גם אני רוצה שכל החטופים יחזרו הביתה בשלום ובמהרה, אבל לקרוא להם "שבויים" לדעתי זה מתן לגיטימציה לחמאס.

מספר פעמים רציתי להגיב גם לפרסומים של תמונות מגוחכות שנוצרו ע"י בינה מלאכותית אבל ויתרתי. לשמחתי אני רואה פחות תמונות כאלה בזמן האחרון.

לרוב אני גם לא מגיב לידיעות בחדשות ולא לטוקבקים אליהן, אבל לרוב אני קורא את הטוקבקים (או לפחות חלקם) ופעמים רבות אני מזועזע ומוטרד ממה שאנשים כותבים. בשבת 4.11 נתקלתי בכתבה על המלחמה בטוקבק הבא:

אני לא חושב שאני צריך להסביר למה הטוקבק הזה מטריד אותי מאוד. יש גם גרועים  ממנו כמובן.

לסיכום, כמו הרבה אנשים במדינה הזאת אני בדיכאון וחרדות והפרסומים בחדשות וברשתות החברתיות לא בהכרח עוזרים לי. למזלי אני יחסית לא נמצא שם הרבה.

והרשומה המומלצת היא  – ימי מלחמה אוקטובר 2023 – בבלוג "אמנות ויצירה כתרפיה לנשמה"

20 תגובות על ״הנושא החם – האם ואיך משפיעה עליכם הברברת ברשתות החברתיות ובתשדירי הטלוויזיה?״

  1. לצרוך חדשות זה באמת יכול לחרפן. גם אני בימים הראשונים קראתי, ממש כמוך, עד שהבנתי שזה לא עושה לי טוב. אחר כך, חזרתי לקרוא קצת ואז שמתי לב שזו תקשורת ברמה של עיתון כיתה, ובעיקר טפטוף של פחד מכל מה שבחוץ ונסיון לשמור על מורל גבוה בקרב העם. אז הפסקתי לקרוא. מתוכניות אקטואליה, אני רואה את הסרטונים של ליאור שליין (אלא אם אני מבינה שזה לא מעניין) וארץ נהדרת. הייתי רוצה לראות את כל המערכונים של ארץ נהדרת אבל הם חסומים לצפיה. דווקא זה לא עושה לי רע ואפילו מצחיק אותי. היה להם שבוע שעבר אפילו סרטון באנגלית שהראתי לחבר שלי, שגם הוא ממש צחק ☺️
    בכללי, נראה לי שצריכת עיתונות די מניבה אפקט דומה, בין אם צורכים אותה דרך הטלויזיה או דרך אתרים מוסדרים באינטרנט. צריכה דרך ערוצים לא רשמיים היא כבר משהו שיכול, לדעתי, לגרום לנזקים די גדולים (כבר קיבלתי הודעות מאנשים שבטוחים שכל אירופה הפכה להיות סוג של ליל הבדולח 2. האמת? נעים פה ולא נתקלתי בשום אנטישמיות או אמירה אנטי ישראלית)

    אהבתי

    1. לדעתי צריך להיזהר במינונים של חדשות תמיד ובזמן כזה אפילו יותר.
      הזכרת לי שרציתי לראות ארץ נהדרת אבל לא יצא לי עדיין…
      היתרון בחדשות באינטרנט על טלויזיה ורדיו זה שאפשר לבחור מה לקרוא ומתי (וגם על מה לדלג)

      הרבה פעמים אני מזכיר לאנשים סביבי שבמדינת ישראל יש הרבה יותר ערבים מאשר בצרפת או גרמניה לדוגמא….

      תודה ושבוע רגוע

      אהבתי

      1. אפשרי אבל רק עם מנוי (עד שנה שעברה, באמת היה אפשרי). אני רואה עכשיו שהמחיר הוא רק 12 ש"ח לחודש. פשוט אעשה מנוי כשאחזור. טוב לדעת שבארץ כן אפשר לצפות 🙂

        Liked by 1 person

  2. בימים הראשונים הייתי ממש מחוברת לטלוויזיה צפיתי ובכיתי. עכשיו אני מכריחה את עצמי להתנתק ולהקשיב למוסיקה קלאסית במקום. (אבל לא מוותרת על החדשות ברדיו) .

    אהבתי

  3. גם אני לא צופה בטלוויזיה, בקושי צורך חדשות. חלק מהחדשות הן אפילו לא פרשנות אלא עדכונים על תגובותיה של אופירה אסייג ברשתות. מצפים מאיתנו שנשתמש ברשתות החברתיות לצורך הסברה, אך לעתי זה הופך את הרשת לפחות אטרקטיבית כי למה לבוא ולקרוא שם חומרי הסברה? אז כתבתי פוסט בלינקדאין על זה שאני נוטש את הרשת ושלא פתחתי חשבון כדי לקרוא חומרי הסברה. (כשלמעשה, ירד לי מלינקדאין עוד לפני המלחמה).

    אהבתי

    1. עדכונים על תגובותיה של אופירה אסייג? אני רואה שאני מפסיד הרבה כשאני לא צופה בטלוויזיה 😉
      בלינקד-אין אני נמצא אבל כמעט ולא נכנס, אז שם לא נחשפתי להסברה. ב-FB אין לי למי להסביר…

      תודה ושבוע רגוע

      אהבתי

  4. בימים הראשונים למלחמה היינו די מחוברים לטלוויזיה. אח"כ התנתקנו, יחסית. אני משתדל להדליק את הטלוויזיה רק בשעה שמונה בערב, למהדורת החדשות המרכזית. אם אני צופה בטלוויזיה לפני כן (שעון חורף, מחשיך כבר ב – 17:00…) – זה לצורך צפייה בסרטים ובסדרות.
    הברברת היא אינסופית. כל הפרשנים והכתבים חוזרים שוב ושוב על אותו התוכן. ניתן להבין זאת, הרי אין כל הזמן תוכן חדש – וצריך למלא את שעות השידור הבלתי נגמרות. אני מסוגל לפרוש גם מהמהדורה המרכזית לאחר כחצי שעה של צפייה – אבל אישתי חייבת לצפות עוד ועוד ועוד.
    ההבדל הזה בינינו (בנוסף להרבה הבדלים אחרים…) חל גם בימים כתיקונם. בוא נגדיר זאת כך: כשאני מתעורר אני מדליק את הרדיו שמכוון על תחנה שמשדרת מוזיקה. אישתי מתעוררת ומדליקה את הטלוויזיה.
    לא צפיתי בסרטוני זוועה בכלל. גם מבחירה, גם מתוך כך שאף אחד לא דחף אותם לטלפון שלי.
    בנושא הטוקבקים: קשה לדעת מה אמיתי ומה נוצר ע"י "בוטים" וע"י פרופילים מזויפים. יחד עם זאת, התופעה הזו של "ביביסטים", גם אם הצטמצמה – עדיין לא פסה מן העולם. שזה די מדהים, לדעתי. נשגב מבינתי כיצד מישהו יכול לתמוך בביבי אחרי ה – 7.10.23 , אבל מסתבר שיש כאלו שיכולים.
    בימים אלו היו כל מיני פרסומים על נתוני הרייטינג של מהדורות החדשות. מסתבר שערוץ 14 היה, בימים מסוימים, הערוץ השני הכי נצפה, כשרק קשת 12 עוברת אותו. כלומר, יש אנשים שממש מעדיפים לצרוך את החדשות שלהם דרך הערוץ הזה. עכשיו, ברור לי שיש קהל כזה: מתנחלים, חרדים, וכו'. אבל מכאן ועד לזכייה במקום השני בטבלאות הרייטינג? הנתון הזה מאד מטריד אותי.
    אני מתעדכן כל הזמן ב – YNET. אין לי מושג כל כמה זמן, האתר כל הזמן ברקע, ואני מתעדכן כל הזמן.
    לגבי אנשים כמו שר התקשורת קרעי, אסתכן ואתן את התחזית שלי:
    בסוף המלחמה – אם לא לפני כן – ממשלת הזדון הזו תיפול. ביבי כבר לא יהיה ראש ממשלה לעולם – והמורשת שלו תהיה 1,400 הרוגים ו – 240 חטופים במשמרת שלו. כל חבורת הכלבים החנפנים שהקיפה אותו – ח"כים ושרים – תופץ לכל עבר ולא תהיה לאף אחד מהם תקומה. כלב כמו קרעי – אף אחד לא ישתין לכיוונו לאחר שאדונו יאלץ לעזוב את כס השלטון. השבר שעבר על החברה הישראלית הוא כל כך עמוק, שאני מקווה שיהיה גם מפץ פוליטי. שהמפה הפוליטית תיראה אחרת לגמרי לאחר שתתארגן מחדש. שתקומנה מפלגות חדשות. שכוחות צעירים, רעננים ובעלי יכולת ומוטיבציה ותחושת שליחות, יחליפו את הפוליטיקאים שלנו. בכל המערכת הפוליטית הנוכחית שלנו, אני לא מוצא אף אחד ראוי. לא כלבים בזויים כמו קרעי, מירי רגב, דודי אמסלם ודומיהם – אבל גם לא ה"ממלכתיים" יותר כמו יולי אדלשטיין, אבי דיכטר, ישראל כץ, שהתגלו כאפסים פחדנים וחדלי אישים. גם המחנה השני לא ינוקה. מירב מיכאלי לא תצליח להיבחר אפילו לא לוועד הבית – וגם יאיר לפיד כבר לא יהיה לעולם ראש ממשלה. היתה לו הזדמנות פז – והוא פספס אותה בענק.
    עד כאן נאום הטיפש, כי אנו יודעים למי ניתנה הנבואה…

    קוץ בתחת.

    אהבתי

    1. הבעיה עם הביביסטים היא שהם חושבים שהוא בנו של אלוהים שמונה לראשות הממשלה ע"י אביו ואם הוא לא היה ראש הממשלה האסון היה גדול בהרבה ובכלל הגורמים לאסון הם כל מי שהוא לא ביבי ולא מלקק לו.
      הבעיה שלנו היא שיש עוד הרבה זמן עד הבחירות וביבי יציג ניצחון גדול ועלול לזכות שוב…

      מקווה שהתחזית שלך נכונה.

      תודה ושבוע רגוע

      אהבתי

  5. גם אנחנו לא פותחים טלוויזיה וניזונים בעיקר מהמבזקים של ynet
    אני כן מגיבה בפייסבוק לדרישות מביבי לעוף.
    אנחנו מרבים לצפות בסרטים בvod ומדי שבוע מדליקים נרות וקוראים בשמות החטופים בכיכר בעיר.

    אהבתי

  6. אני רוב הזמן לא רואה חדשות בטלויזיה, מאמין באסקפיזם, כמו מישהי מהפייסבוק שלי, שהיתה המנהלת האחרונה בפורום עשרים פלוס בתפוז עד שנת 2016 בערך.
    רואה קצת טלויזיה בסוף היום, סביבות אמצע הלילה, עם שותף שלי לדירה ח' י'.
    בסופ"ש אני עם אמא , ובדרך כלל רואה טלויזיה בסמארטפון, אין לנו טלויזיה בדירה, ובדרך כלל שומעים חדשות כל שעה עגולה ב 103 אפ אמ. דקה. טלפון.

    אהבתי

  7. אתחיל מהמשפט האחרון שלך, שיחסית אתה לא נמצא הרבה ברשתות החברתיות ומכאן אני מבין שאני נמצא במצב יותר טוב משלך ומהמגיבים כאן אצלך – לא נמצא שם בכלל 😀
    מתעדכן רק במהדורת החדשות המרכזית בערב בטלוויזיה ופורש בד"כ אחרי עידכון דובר צה"ל (שאגב מקבל אצלי הערכה רבה). בשאר הזמנים. קצת קורא את הקיטורים בבלוגיה ולרוב לא מגיב, הטלוויזיה מחוברת למוזיקה הנפלאה של רדיו 88 FM. בטלפון אני מדווח על ידי אפליקציית "צבע אדום" מתי להיכנס לממ"ד. בוואטסאפ אני מחובר רק לשתי קבוצות משפחה קרובה, בלי הרבה ברברת. וזהו. שכנעו אותי להתחבר לקבוצת וואטסאפ ירושלמית המדווחת היכן היו נפילות או נזקים בירושלים ובעוטף ירושלים לאחר האזעקות. אבל יצאתי מהקבוצה לאחר הברברת וההתראות הבלתי נסבלות משם. מה לעשות, יש לי פיוזים קצרים 🙂
    שנדע זמנים טובים יותר בקרוב.

    אהבתי

כתיבת תגובה