תעלומת הבשר הנעלם

אני מניח שכבר ציינתי כמה אני אוהב את האביב בוורשה. השלג נמס, השמש יוצאת, הטמפרטורה עולה, אנשים פושטים את המעילים הכבדים ועוברים למעילים קלים וכשאני יוצא לאכול אני ממש יכול לצאת – כלומר לאכול בגינה או במרפסת של המסעדות החביבות עליי.

בשנים האחרונות נוספה עוד הנאה להנאות האביב –  מאז  שעזרתי לעלמה יהודייה חביבה למצוא את האפיקומן אני מוזמן בכל שנה לסעודת החג של משפחתה ולמרות העדר הלחם האוכל שם תמיד טעים מאוד.

השנה לא הייתה יוצאת מהכלל – כמעט – בסוף הארוחה הציעו מארחיי שאסעד איתם גם ארוחת החג הבאה, בדיוק שבעה שבועות לאחר "ליל הסדר". אני מאוד נהנה מחברתם של בני המשפחה החביבים (וגם מהאוכל) ולכן כמובן שלא סירבתי.  
רשמתי את התאריך ביומן וביום האירוע הופעתי בבית המשפחה בדיוק בזמן, מביא אתי כרגיל בקבוק יין משובח. (במאמר מוסגר אוסיף שמשום מה בני המשפחה מסרבים בנימוס לשתות מהיין אותו אני מביא וכך יוצא שאני שותה את רובו בעצמי. לא נורא).

בני המשפחה קיבלו אותי בשמחה ולאחר זמן קצר התיישבנו לשולחן שהיה ערוך ומלא באוכל טעים – לביבות גבינה, פשטידות גבינה, בלינצ'ס גבינה (מלוח), סלטים (רובם עם גבינה) ואפילו אטריות עם גבינה.
אכלתי מעט מזה ומעט מזה והכל באמת היה טעים, אבל השתדלתי לא להתמלא מדי לפני שיגישו את המנה העיקרית.

המארח (שכנראה ניחן בחוש בלשי) שאל אותי האם הכל בסדר ומדוע איני אוכל בתאבון הרגיל שלי. הסברתי לו שאני מחכה למנה העיקרית והוא התנצל ואמר שבחג הזה (שמסיבה לא ברורה נקרא "שבועות" למרות שזהו חג של יום אחד) נהוג לאכול מאכלי חלב ללא בשר כלל.
ללא בשר כלל? איך אפשר לחגוג בלא לאכול בשר???

הפעלתי את מיטב כישוריי הבלשיים וניסיתי על סמך כל הידע שצברתי על חגי היהודים בכלל ועל חג "שבועות" בפרט להבין מה יכולה להיות הסיבה שבחג זה לא אוכלים בשר.
כידוע, חג "שבועות" נחגג שבעה שבועות בדיוק אחרי חג הפסח (אולי בגלל זה קוראים לו שבועות? רשמתי לפניי אפשרות זאת). בחג הפסח אוכלים לא מעט בשר. ייתכן שבמשך שבעת השבועות העוברים בין פסח לשבועות היהודים גומרים את כל מלאי הבשר שלהם ולכן נאלצים לא לאכול בשר בשבועות? זאת אפשרות.

עוד אפשרות קשורה לשמות הנוספים לחג עליהם למדתי רק הערב: "חג מתן תורה" – כי ביום זה ממש לפני מי יודע כמה זמן קיבלו היהודים את התורה (שהיא החלק הראשון של הברית הישנה) ו-"חג הביכורים" – כי לפי האגדה (המאוד לא סבירה) היהודים היו פעם עובדי אדמה ובחג זה היו חוגגים את תחילת יבולי האביב.

אז "מתן תורה"… התורה היא כידוע ספר ואפילו ספר די משעמם (ניסיתי לקרוא פעם אבל נרדמתי עוד בספר הראשון מתוך חמישה). עובדה ידועה היא שקשה יותר לקרוא ספרים (אפילו מעניינים) בלי להירדם אחרי שאוכלים בשר. לכן ודאי היהודים נמנעים מבשר בחג זה.

ולגבי "ביכורים" – חלק מה"ביכורים" עליהם למדתי היו בעלי החיים שיהודים גידלו במשק ונולדו בעונה זאת של השנה  טלאים, עגלים ושאר יצורים חמודים ומעוררי תאבון. מכיוון שהיצורים האלה חמודים כל כך, אולי היהודים לא רוצים לאכול בשר. מצד שני, מכיוון שהם מעוררי תאבון כל כך אולי הם מעדיפים לחכות שכל העגלים והגדיים האלה יגדלו ויעלו מספיק בשר כך שיוכלו להכין אותם בדיוק בזמן לסעודת ראש השנה.

מרוצה מאוד מכך שמצאתי לא פחות משלוש סיבות למנהג התמוה לא לאכול בשר בחג השבועות יכולתי להתרכז בלב שקט ובפה שוקק בקינוחים שכללו שפע עוגות גבינה וגם בלינצ'ס גבינה (הפעם מתוק).

מוסר השכל: אפשר לחגוג חג בלי בשר כל עוד מובטח לנו בשר לחג הבא

שבת שלום עם חדשות טובות!

והרשומה המומלצת היא – טוב ציפור ביד משתיים על העץ – בבלוג של הדר פרי

24 תגובות על ״תעלומת הבשר הנעלם״

  1. אולי לא שתו כי זה יין שהכינו "גויים" בניגוד לוויסקי סקוטי טוב שיהודים שותים בתאווה רבה?

    אתה לא תאמין איזה פלפולים והסברים לגבי אי אכילת בשר בחג. הכי שמצא חן בעיניי הוא ענין הכשרות ואיסור אכילת בשר וחלב גם יחד, שבועות בגלל שבא מייד לאחר הפעלת הענין של ההפרדה והכשרות, כל סירי הבשר טרם "הוגעלו" וכיוון שמתן תורה היה בשבת, אז בכלל חל איסור שחיטה.

    "כשעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני, היא כללה הנחיות מיוחדות כיצד לשחוט ולהכשיר את הבשר לאכילה. עד אז, לא נהגו בני ישראל על פי הלכות אלה, ולכן, כל הבשר שלהם – יחד עם סירי הבישול – הפך מרגע קבלת התורה ללא-כשר. האפשרות היחידה שנותרה להם הייתה לאכול מאכלי חלב, שאינם דורשים הכשרה מיוחדת.

    מדוע לא שחטו בני ישראל בהמות חדשות, הכשירו את הסירים במים רותחים (הגעלה) ובישלו בשר טרי? התשובה היא שמעמד הר סיני חל בשבת, שבה אין לשחוט או לבשל."

    אהבתי

    1. בתור הכותב ברור לי למה המשפחה לא שותה מהיין. בתור הבלש לא כל כך אכפת לי ואני די מרוצה…

      לא הכרתי את עניין מתן תורה בשבת, אבל מכיר יותר מדי טוב את הסיבות לאכילת מאכלי חלב בשבועות ואף כתבתי עך כך בבלוג בשנה שעברה

      https://motior.wordpress.com/2023/05/22/%d7%94%d7%a9%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%98-%d7%94%d7%97%d7%9d-%d7%9e%d7%90%d7%9b%d7%9c%d7%99-%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%95%d7%aa/

      תודה וסוף שבוע נעים ורגוע עם חדשות טובות!

      Liked by 1 person

    1. הסיבה האמתית (אם הייתה אמת כלשהי בסיפור כמובן) היא שזהו "יין נסך" יין שיוצר, נקנה או נפתח ע"י גוי.

      תודה וסוף שבוע נעים ורגוע עם חדשות טובות

      אהבתי

  2. מצחיק לנסות להבין את נקודת ראותו של הגוי
    כיף שחזרת לכתוב סיפורים
    ועכשיו יש חופש מהחגים עד לראש השנה – אם לא סופרים את תשעה באב כמובן

    אהבתי

  3. הומור ציני ומשובח כרגיל. 🙂 אני גם הייתי יכול להיות צמחוני או אפילו טבעוני אם אמא שלי לא היתה מבשלת לי בשר בסיבה שבבשר יש ויטמין בי 12 וברזל. טוב שיש שפע לאכול. חג שבועות שמח בדיעבד. 🙂

    אהבתי

    1. ורק אנחנו הקדמנו את חג השבועות בשלושה ימים (רק בשבת היה נוח לכולם כולל החיילים שיצאו הבייתה), ואז, אם כבר מציינים את שבועות שלא בחג השבועות, הרשינו לעצמנו לעשות מטעמים הערבים לחיכו של כל אחד ואחד….

      גם בשרי 🌭 וגם חלבי 🍰 רחמנא ליצלן… (אבל לא באותה תבנית ;)) והכי חשוב – המון ירקות 🥒

      אפטר חג שמח לגששנו💐

      micka0011

      אהבתי

  4. חחחחח … חג תנובה, טרה וושטראוס …. כמושבניקית לשעבר אני זוכרת את התהלוכה עם הטנאים המלאים כל טוב ירקות ופרחים, והרמפות המקושטות של הטרקטורים, והמצגות על שעת השדה ובעיקר החממות. לא זוכרת גבינות …

    טלילה

    אהבתי

    1. כן, החג הזה עבר מסחור רציני בחסות יצרניות החלב הגדולות. כשאני הייתי ילד הבאנו לגן או לבית ספר "טנא" עם ירקות ופירות. לילדים שלי נוסף לטנא גם מעדן חלב (בעונג רב)

      תודה ושבוע נעים עם חדשות טובות

      אהבתי

  5. כיף להתארח בוורשה. הבן שלי נשוי לוורשאית והם גרו שם כמה שנים. אני הצטרפתי מדי פעם לסעודות המשפחתיות שלהם והיה נהדר. הדודים של כלתי שמארחים בדרך כלל שומרים על כללי הכשרות, ואין סיכוי שבשבועות יגישו בשר…

    אהבתי

    1. כנראה שבאמת יש שם אוכל נהדר 🙂
      בתגובה של Cateded Ur היא מספרת על חרדים שאוכלים בשבועות בשר (כמובן בלי חלב)…

      תודה ושבוע נעים עם בשורות טובות

      אהבתי

כתיבת תגובה