הנושא החם – יוקר המחיה

במדור השרביט החם  הוצע לנו לכתוב על יוקר המחיה ואיך אנחנו מתמודדים אתו.
כמו כולם (או לפחות רוב האנשים החיים בישראל) גם אני מרגיש את העלייה ביוקר המחייה – המחירים בסופרמרקט עולים ובעצם בכל מקום – אני מרגיש את העלייה כשאני הולך לקנות ארוחת צהרים ליד העבודה, כשאני מקבל חשבונות וכשאני מכניס את הרכב למוסך.

אבל, למזלי, אני מרוויח משכורת מכובדת יחסית מצד אחד ומשתדל לשמור על התקציב מצד שני.

בתור מישהו שלא נולד עם כפית זהב בפה, קשה לי להוציא סכומי כסף גבוהים. לא שאני לא עושה זאת כשצריך, אבל לרוב אני מחפש את האלטרנטיבה הזולה יותר.

לדוגמא, בפעם האחרונה שקניתי לי נעלי הליכה (אני חושש שאצטרך שוב בקרוב), חיפשתי בחנויות משהו איכותי אבל זול. בסופו של דבר קניתי זוג נעליים בחנות דקטלון שהיא בהחלט זולה ולא הרגשתי שאני מתפשר על האיכות.

איכשהו זה כל כך חלק ממני עד שבדרך כלל אם אני מתלבט בין שתי אופציות בחנות גם אם אני לא יודע את המחיר יוצא שאני בוחר את האופציה הזולה יותר.

מילדותי יש לי עוד הרגלי חיסכון שלחלק מהקוראים אולי נראים מובנים מאליהם אבל לחלק אחר ודאי נראים מוזרים או לפחות מיותרים כמו לכבות את האור כשאני יוצא מהחדר או לשמור שקיות פלסטיק, בקבוקים וצנצנות לשימוש חוזר.

בניגוד למצב הכלכלי של משפחתי בילדותי המצב שלי היום טוב מהממוצע. איכשהו בחרתי מקצוע משתלם כספית (כשבחרתי במקצוע הזה הוא היה משתלם מהממוצע אבל לא כמו בימינו – ולא בחרתי בו בגלל הכסף)

כך שאני לא באמת חייב לחסוך כמו שההורים שלי עשו אבל בחלק מהתחומים (וממש לא בכולם) אני ממשיך בכך.

התוצאה בסופו של דבר היא שלשמחתי למרות שאני חש בעלייה ביוקר המחיה אני עדיין לא חש צורך לצמצם בהוצאות – מקווה שזה גם לא יקרה.

והרשומה המומלצת היא – וסילה שימבורסקה – בבלוג של chic

17 תגובות על ״הנושא החם – יוקר המחיה״

  1. גם אם יש כסף, צריכים לשמור על איזון. כדי לחנך נכון את הילדים ובכלל.
    איש לא יודע מה מצפה לו מחר.
    שמחה עבורך ששפר מזלך.
    בתקווה שהשפיות תחזור למדינה.

    אהבתי

  2. שמחה לשמוע שמצבך הכלכלי טוב בסך הכל ושלמרות יוקר המחייה המשתולל – בין הכנסתך הטובה לבין הנטייה לאיזון ושיקול הדעת שלך – אתם מסתדרים גם היום. ובאמת הבאת פה דוגמא מצוינת – דקטלון היא חנות עם מחירים שפויים, שלא לומר זולים ממש – אבל עם סחורה די טובה.

    אהבתי

  3. גדלתי בבית עני. ההורים שלי לא היו אנשים משכילים – הם היו פועלים פשוטים. בזיעת אפם הרוויחו את כספם.
    כשגדלתי הבטחתי לעצמי, שלא אחיה כמותם בעוני ובקמצנות. ואכן, השתדלתי כל השנים לא לחיות כך – ואני חושב שדי הצלחתי.
    יש תמיד דברים קטנים, שמראים לי שאפשר להוציא את הבנאדם (כלומר אותי) מהעוני – אבל אי אפשר להוציא את העוני מהבנאדם. למשל: עד כמה לוחצים על שפופרת משחת השיניים כדי להוציא ממנה את הכל, עד לגרם האחרון? למשל: עד כמה משתמשים בסבון מוצק, עד לאיזה עובי?

    כשאנו דנים בקניית מוצרים, אני דוגל בקנייה של מוצר יקר וטוב. גם אם המחיר שלו קצת מופרז. כל עוד אנחנו לא מדברים על קניית מכונית מאד יקרה לעומת מכונית עממית (שזה הפרש של הרבה מאד כסף) אני מעדיף לקנות מוצר יקר, במסגרת מה שאני מחשיב לנורמלי. איזו דוגמה לתת לך? נניח מכונת כביסה. אפשר לקנות אחת ב – 2,000 שקלים. אפשר לקנות מותג טוב (בוש, סימנס) בערך ב – 4,000 שקלים. אני קניתי MIELE לפני שנים, בכמעט 8,000 שקלים. אבל לא אקנה מקרר SUB-ZERO ב – 40,000 שקלים.
    בכלל, למדתי מהניסיון שאף פעם לא הצטערתי שקניתי מוצר יקר. אבל כן היו מקרים שהצטערתי שקניתי זול – ובסוף קניתי גם את היקר…

    השאלה על יוקר המחיה היא שאלה אחרת. יוקר המחיה בארץ מאד גבוה, משום שהישראלים הם פראיירים, בניגוד למה שהם חושבים על עצמם. וככה, כולם מזיינים אותם: היצרנים, רשתות השיווק, יבואנים בלעדיים, חוסר יבוא מקביל, וכו'.
    בראש ובראשונה מי שמזיין אותם אלה ממשלות ישראל. לא רק שהממשלות לא נאבקות ביוקר המחייה – אלא הן יוצרות אותו. הדוגמה הכי טובה הוא תחום הדיור. הממשלה מרוויחה הון על כל דירה: קודם כל מחיר הקרקע. קרקע, שברובה נמכרת ע"י המדינה במכרזים לקבלנים, ע"י מינהל מקרקעי ישראל. הקונה לא מקבל בתמורה טונות עפר, אלא חותמת אישור על התוכניות שלו. ואח"כ יש מיסים שונים ומשונים (מס שבח, דמי פיתוח) ומלמעלה רוטב מע"מ על הכל.
    ומדוע הממשלות עושות את זה? כאותו הכלב שמלקק את אשכיו – כי הוא יכול. וזו בעצם התשובה לגבי כולם: כולם מזיינים אותנו כי הם יכולים. כי אם האזרחים היו נוקטים בחרם צרכנים – המחירים היו יורדים.

    עכשיו, לגבי יוקר המחייה העדכני:
    אני בעד שהמחירים יעלו עוד ועוד. חסר חלב רגיל במחיר מפוקח בסופר? אין לי בעיה לקנות חלב יקר יותר. אבל למצביעי ביבי, לפחות לחלקם, זה קשה. אני בעד שהם ירגישו מה זה לחיות תחת שלטון ביבי – אני רוצה שיהיה להם קשה ויקר. בכלל, אנשים בוכים על שקל נוסף במחיר החלב או הקוטג' – בזמן שמחירי הדירות עלו במאות אלפי שקלים (או במיליוני שקלים). זה מראה עד כמה הם טיפשים. אבל הם פשוט לקחו משכנתא גבוהה יותר, כאילו זו מתנה ולא הלוואה יקרה. אבל זה נעצר עם עליית הריבית.

    אגב, היות והשלטון מכיר את הבהמות המצביעות עבורו – סמוטריץ' בלם את עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים. התנער מהסכם חתום בין הממשלה למחלבות. המחלבות שהן לא פראייריות של אף אחד (בניגוד לאזרחים) – העלו מיד את מחירי המוצרים הבלתי מפוקחים, שממילא מחירם היה גבוה עוד לפני כן. כך יוצא, שאם אני קונה מוצרי חלב יקרים – אני מסבסד את הזולים והמפוקחים. דרך המחלבות, גם אם לא ישירות דרך הממשלה. זה כי אנחנו ברגים קטנים וטיפשים אל מול ההון והשלטון.

    אהבתי

    1. קודם כל, הדוגמאות של משחת השיניים והסבון מייצגות מאוד את ילדותי. לא חשבתי שאנחנו עניים כי לא קיבצנו נדבות, לא לבשנו בגדים קרועים ולא היינו רעבים. אבל יחסית למקובל היום בהחל היינו עניים.

      אני מעדיף לקנות זול וטוב 🙂 כמובן שלא תמיד זה קיים.

      אני מסכים אתך שהישראלים הם פראיירים, אבל חושב שהדוגמא הטובה ביותר היא דוקא מכוניות – הממשלה מרוויחה המון מקוני מכוניות ואחר כך מהדלק והחלפים…

      לגבי מה שאתה כותב על מחירי החלב אני לא מסכים. אני חושב שיש עניים ועשירים בין מצביעי הימין והשמאל. אני כן מסכים שיותר עניים הם מצביעי ימין אבל לא חושב "שמגיע להם"

      תודה על התגובה המושקעת והמשך שבוע נעים

      אהבתי

  4. אצלי המצב קצת שונה. חייתי כל חיי בצניעות, והעובדה שאני עובד (שכר רעב יחסית), ויש לי כמה הכנסות פסיביות, הגדולה שבניהים היא הקצבת נכות שעלתה באופן משמעותי. אני מצליח לחסוך את המשכורת, ולחיות מההכנסות הפאסיביות, ואמא שלי גם עוזרת לי קצת בעקיפין, (באוכל). אני חי חיים יחסית צנועים, ומסתדר, אני מקווה גם שכל המשפחה שלי מצליחה להסתדר עם יוקר המחיה, ולגדל את האחיינים שלי בצורה סבירה, בלי אוברדראפט.

    אהבתי

  5. יש מהמשותף בתנאים הכלכליים בהם גדלנו. בילדותנו אין ספק שהמצב הכלכלי והחינוך בילדותנו משפיע בצורה זו או אחרת על הרגלי הצריכה שלנו בהווה, גם כשהמצב הכלכלי שלנו כיום טוב יותר באופן משמעותי, כמו שאתה מתאר.
    אני מבין שכיום רבים מהעובדים בהייטק, המורגלים לרמת חיים גבוהה, חרדים כיום מפיטורים וכשזה מתאמת, הביטחון הכלכלי עשוי להתערער (בעיקר כשיש התחייבויות כמו משכנתאות). אני מכיר שניים שפוטרו בחודשיים האחרונים ממקומות עבודה שעבדו בהם זמן רב וללא אזהרה מוקדמת. הבנתי שגם מציאת מקומות עבודה חדשים מוגבלת. פשוט נורא.חיים גבוהה, חרדים כיום מפיטורים וכשזה מתאמת, הביטחון הכלכלי עשוי להתערער (בעיקר כשיש התחייבויות כמו משכנתאות). אני מכיר שניים שפוטרו בחודשיים האחרונים ממקומות עבודה שעבדו בהם זמן רב וללא אזהרה מוקדמת. הבנתי שגם מציאת מקומות עבודה חדשים מוגבלת. פשוט נורא.

    אהבתי

    1. תודה
      גם אני חייתי בחרדה מפיטורים לא מעט זמן (וגם פוטרתי כמה פעמים….) היום אני עובד בחברה בה אני יותר בטוח שזה לא יקרה, אבל אי אפשר להיות בטוח ב- 100% בימינו

      המשך שבוע נעים

      אהבתי

כתיבת תגובה