הנושא החם – פעילות ספורטיבית (או גופנית)

במדור השרביט החם  הוצע לנו לכתוב על הפעילות הספורטיבית בה אנו עוסקים (או שלא).
מוזכר שם גם שידוע שכדי שהגוף יהיה בריא צריך להפעיל אותו.

באופן אישי (כמו לאחד מעורכי המדור) יש לי היסטוריה ארוכה של יחסי שנאה-פחד-תעוב-אהבה לנושא הפעילות הגופנית.

בילדותי השתתפתי כמובן בשיעורי התעמלות (או מאוחר יותר – חינוך גופני) בבית הספר. לא הייתי מוצלח בזה בלשון המעטה. זה תמיד היה המקצוע החלש שלי. הייתי ילד שמן ואיטי והאמת שזה לא כל כך הפריע לי.

אמנם אני זוכר שבילדותי המוקדמת שיחקתי תופסת כמו כולם, אבל בניגוד להרבה בנים אחרים מעולם לא שיחקתי כדורגל או כדורסל מרצוני החופשי.

הייתה תקופה די ארוכה שרכבתי על אופניים, אבל לא ראיתי בזה ספורט אלא אמצעי להגיע ממקום למקום או סתם לטייל קצת רחוק יותר ממה שיכולתי ברגל.

אני חושב שתקופה זאת הסתיימה קצת אחרי שעברנו לירושלים – אמנם המשכתי לרכב על אופניים שם (אני זוכר בבירור פעם אחת שרכבתי הביתה ממרכז העיר לשכונת רמות ועקפתי בפקק למבורגיני קונטאש שיורד עשיר הביא לארץ) אבל כנראה העליות והירידות קצת שברו אותי (אני זוכר בבירור פעם אחת שהתרסקתי עם האופניים בירידה תלולה…)

כשלמדתי באוניברסיטה  שיעורי ספורט לא היו חובה (לשמחתי אז) והפעילות הגופנית שלי די ירדה.

בטירונות ובקורס מ"כים סבלתי מכושר ירוד אבל זה לא ממש הפריע לי.

לקראת קורס קצינים – שאותו רציתי מאוד לעבור בהצלחה – התאמנתי במשך כמה שבועות. בעיקר יצאתי לריצות אבל עשיתי גם תרגילים נוספים כמו שכיבות סמיכה, כפיפות בטן ועליות מתח.

קורס קצינים היה התקופה בה הייתי בכושר הטוב בחיי. עדיין הרגשתי (והיו לי הוכחות) שאני פחות חזק ובכושר מהממוצע סביבי.

אחרי הקורס החל מדרון חלקלק. מאז ועד היום רוב הזמן אני יושב מול מחשב. פשוט יושב… זה לא מתכון מדהים לכושר טוב אבל זה מה שאני עושה למחייתי.

כשהייתי צעיר לא הרגשתי בבעיה כלשהי. איכשהו מעט הפעילות הגופנית שכן עשיתי (אני מניח שבעיקר טיולי סוף שבוע ובחלק מהשנים גם הליכה  מהמכונית למשרד ולהיפך) הספיקה לי להרגיש טוב עם עצמי.

ואז היה משבר – אני חושב שזה היה בסביבות 2010 –  התחילו לי כאבים שלא ידעתי מה מקורם. אחרי כמה בירורים התחלתי פיזיותרפיה מתאימה במהלכה הפיזיותרפיסטית המליצה לי על הליכה קבועה.

התחלתי לצאת להליכות ובשלב מסוים התחלתי לשלב בהן ריצה.

קטעי הריצה הלכו והתארכו ופתאום גיליתי שלראשונה בחיי אני נהנה לרוץ. אני מניח שזה קרה בגלל שלראשונה הריצה לא הייתה תחרותית אלא רצתי לבד בקצב שלי. הגעתי למצב בו יצאתי שלוש פעמים בשבוע לריצה של כ-4 ק"מ והייתי מאוד מרוצה מזה.

עד שמסיבה מסוימת הפסקתי. לא זוכר בוודאות מה היא הייתה. אולי הייתי חולה, אולי היו לי כאבים, אולי סתם היה חם מדי או קר מדי או שירד גשם. קל מאוד להפסיק שגרה של פעילות גופנית, קשה מאוד לחזור אליה.

כשניסיתי לחזור גיליתי שיש לי כאבי ברכיים כשאני רץ… אז חזרתי להליכות – פעמיים שלוש בשבוע הליכה של 6-7 ק"מ.

בשיא הקורונה,, כשרוב הזמן עבדתי מהבית, בחברה שלי הכריזו על אתגר צעדים – כל צוות יתעד את מספר הצעדים שכל חברי הצוות הולכים ביום. כמו הרבה דברים אחרים בחברה שלי לא משמעות האתגר לא הייתה ברורה – במיוחד שבכל צוות היה מספר שונה של חברים, בגילאים שונים. כמובן גם לא היה ממש פרס לצוות הזוכה, אבל נרתמנו לאתגר והתקנתי בטלפון אפליקציה לספירת צעדים.

בשנים האחרונות אני משתדל (ולרוב מצליח) לעמוד ביעד הצעדים שהאפליקציה קבעה לי (טוב, גם אני שותף): היעד הוא 6000 צעדים ליום (בשבילי בערך 4 ק"מ), עשרים דקות יומיות של הליכה מאומצת ו-150 דקות הליכה מאומצת בשבוע (כלומר למעשה בממוצע כ-22.5 דקות הליכה מאומצת ביום).

זאת הפעילות הגופנית העיקרית שאני עושה ואני משתדל להקפיד עליה גם כשאני מרגיש לא טוב או שחם או שקר או שיורד גשם… מקווה שזה עושה משהו (טוב).

והרשומה המומלצת היא – למדור השרביט החם – פעילות ספורטיבית – בבלוג של empiarti

בתמונה, סיכום ההליכות שלי ליום בו כתבתי את הרשומה:

24 תגובות על ״הנושא החם – פעילות ספורטיבית (או גופנית)״

  1. תודה על הסקירה של היסטוריית הפעילות הגופנית שלך לאורך השנים. וואו באמת כל הכבוד, במיוחד שגם אתה, כמוני, לא מהמכורים לאנדורפינים כמו שקנקן קרא להם.
    ותודה על ההפניה לפוסט שלי 🙏🙂

    אהבתי

  2. מעניין שכתבת שאתה לא מתחבר לספורט תחרותי, אבל מצד שני הכושר שלך השתפר לא פעם כשקבעו לך יעדים שבהם היית צריך להכנס לכושר (קורס קצינים, תחרות בעבודה, יעד באפליקציה).

    אהבתי

  3. ממש נחמד שהחברה הכריזה על אתגר צעדים בתקופה כל כך נפיצה. נראה לי שזה משהו שהיה צריך לעשות בכללי כי הרבה אנשים די התבטטו בתקופת הסגר.
    חשבת על עבודה בעמידה? גם אני עובדת מול המחשב אבל בעמידה, וצופה בהרצאות, כנסים והרבה פעמים גם פגישות תוך רכיבה על אופני כושר (צילמתי כדי שתבין על מה אני מדברת). זה ממש נחמד ועצם העבודה בעמידה גורמת לך ללכת תוך כדי מחשבה, דיבור , סתם ככה.
    https://photos.app.goo.gl/NqkQrQoN8B5u5WQh9

    אהבתי

    1. כן,, זה היה אחד הדברים היותר מבורכים שיזמה מחלקת HR שלנו, אבל כמו הרבה אחרים היה קצת משונה ולא ברור.
      עבודה בעמידה או על אופני כושר דורשת התארגנות… ונראה לי שזה לא כל כך ישים במשרד – שם אני עובד רוב הזמן.
      מצד שני, מאז שאני "מנהל" אני גם מטייל הרבה יותר במסדרונות.

      תודה והמשך שבוע נעים

      אהבתי

      1. למה זה לא ישים? הרי יש שולחנות מחשב שנועדו לעבודה בעמידה, או שניתן לשלוט על הגובה שלהם (להחליט אם בא לך לשבת או לעמוד). או שזה בכלל קשור לפוליסי של החברה שאוסרת לעמוד במשרד?

        אהבתי

  4. הליכה זה מצויין ללב ולראות, גם להרגשה הכללית, אבל רק הליכה זה לא מספיק בעיקר לכאבי גב.
    אני קיבלתי לפני עשור סדרת תרגילי התעמלות שאני עושה כמעט כל יום וזה מחזיק את הגב שלי, טפו טפו טפו….

    אהבתי

  5. נהדר. אני גיליתי כבר בתחילת שיעורי התעמלות\חינוך גופני , בכיתה ג', שיש לי בעיה בגב\רגליים, ואני לא מצליח להתכופף עם הגוף ולגעת עם הידיים בכפות הרגליים. אמא שלי הראתה לי, שבגיל חצי שנה, היה לי גבס על רגל 1, כנראה בגלל אותה בעיה.
    אני לא ממש עשיתי ספורט אחרי התיכון, והצבא, ולאחרונה באירוע משפחתי, אחיין שלי בן כמעט 16, האחיין הבכור שלי, אמר לי לחזור לעשות שכיבת סמיכה, וכיפוף בטן. חזרתי לקרית שלום, ולא הצלחתי ממש לזכור לעשות את זה. אני רק רץ אחרי אוטובוסים, בהזדמנות, והולך יחסית הרבה ברגל, בבילויים עם חברים, כמו ביום חמישי האחרון, וגם הערב\הלילה, הלכנו יחסית הרבה באיזור הבילויים במרכז תל אביב. 🙂

    אהבתי

  6. כשקראתי את הפוסט נזכרתי בספר שקראתי פעם וגם האזנתי לו באנגלית בשם "על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה" מאת מאת הרוקי מורקמי הוא, כמובן, מדבר גם על הקשיים להתחיל ובייחוד כשאתה מבוגר.
    נזכרתי גם בהליכה ארוכה במיוחד בשעה "לא סבירה" שביצעתי פעם כשהכוונה שלי הייתה לתפוס מונית אבל גם להוזיל לעצמי את הנסיעה. בסוף הלכתי כל הדרך הביתה.

    אהבתי

  7. אני עושה תרגילי התעמלות כל יום בבית, וגם הולכת לא מעט – אבל ראש המשפחה מסביר לי כל הזמן שזה לא מספיק. הוא גם אומר, כנראה בצדק, שכדי לשמור על כושר במשך השנים (כשמזדקנים) צריך להעלות את המינון של הפעילות כדי להגיע לאותן תוצאות. כך שבסופו של דבר זה קרב אבוד מראש…. אבל בכל זאת אני מתמידה במעט שלי, כי זה טוב למצב הרוח, וגם נגד חלודה:)

    אהבתי

    1. אולי הוא צודק אבל זה נשמע קצת פוגע במוטיבציה…
      אני יודע שככל שעולה הגיל הגוף דורש פחות קלוריות. כנראה זה קשור.
      כל הכבוד שאת מתמידה

      תודה וסוף שבוע נעים

      אהבתי

  8. די דומים שנינו בתיעוב הפעילות הגופנית, אם כי הייתי ילד רזה, כנראה – לא מוכח רקדן מחונן ואתלט טוב מכך. אבל אז גברו שיקולים אחרים, ובהיותי אדם שלא ממוקד מטרה… לא המשכתי.

    אהבתי

כתיבת תגובה